Pressinformation - Konjunkturbarometer kv 2

Pressinformation 2012-05-11

Positiva signaler för Eskilstunas industri!

Eskilstuna Fabriksförening genomför normalt sina konjunkturbedömningar 2-4 ggr/år bland sina medlemsföretag samt ett urval av företag inom den tillverkande industrin. Vi riktar vår konjunkturbarometer med fokus på tillverkande företag och dess omgivande intressenter som ger oss relevanta indikatorer för att kunna bedöma nuläget och ett kvartal framåt. Målet är att se strukturella förändringar och få indikationer om konjunkturen och den förväntade utvecklingen hos en mycket viktig grupp av företag för vårt samhälle.

Resultatet i den aktuella ”Konjunkturbarometern” bygger på en enkät under mars månad 2012 och avser företagens bedömning av dagens läge (som råder under kvartal 1 2012) att bedöma förutsättningarna för 2:a kvartalet 2012. De parametrar som efterfrågas är branschkonjunktur, orderingång, lönsamhet, orderstock, nya förfrågningar och personalbehov.

I bilaga framgår företagets bedömningar av nuläget (kvartal 1 2012) jämfört med vad man tror om utvecklingen kvartal 2, 2012. Uppgifter från enskilda företag lämnas ej.

Gösta Reinl, VD för Eskilstuna Fabriksförening, säger i en kommentar:

- Den tydliga avmattningen som indikerades i kvartal 1 2012 har avstannat. Vi kan konstatera att bedömningen för kvartal 2 är betydligt mer gynnsam än vad vi kunde bedöma bara för ca 2 månader sedan. Samtliga indikatorer uppvisar en återhämtning jämfört med förra mätningen. Över 96 % av företagen bedömer att konjunktur, nya förfrågningar, orderingång och orderstock kommer att vara bättre eller oförändrad. Flertalet av de tillverkande företagen signalerar ett oförändrat läge i både konjunkturen och de affärsrelaterade indikatorerna. Vi ser även mindre positiva förändringar i bedömningen av företagens lönsamhet och likviditet.

Risken för uppsägningar av personal har minskat till 13 % i de aktuella företagen, positivt är att 30 % av företagen bedömer att de har ett anställningsbehov. Detta stärker vår tidigare tes att trots en avmattning i kvartal 1 2012 så kommer det att ske en återhämtning mot slutet av 2012. Vi får se upp med de globala problemen i ekonomin som trots en god konjunktur i flera av de branscher som ingår i undersökningen kan påverka våra industriföretag negativt.

Ytterligare kommentarer kan lämnas per tfn Gösta Reinl 070-513 15 86 alt 016-14 17 00, Michael Rydell 070-324 54 87 alt 016-14 17 00.