Oförändrad konjunkturbedömning för kvartal 3

Eskilstuna Fabriksförening genomför normalt sina konjunkturbedömningar 2-4 ggr/år bland sina medlemsföretag samt ett urval av företag inom den tillverkande industrin. Vi riktar vår konjunkturbarometer med fokus på tillverkande företag och dess omgivande intressenter som ger oss relevanta indikatorer för att kunna bedöma nuläget och ett kvartal framåt. Målet är att se strukturella förändringar och få indikationer om konjunkturen och den förväntade utvecklingen hos en mycket viktig grupp av företag för vårt samhälle.

Resultatet i den aktuella Konjunkturbarometern bygger på en enkät under juni månad 2013 och avser företagens bedömning av dagens läge (som rådde under kvartal 2 2013) att bedöma förutsättningarna för 3:e kvartalet 2013. De parametrar som efterfrågas är branschkonjunktur, orderingång, lönsamhet, orderstock, nya förfrågningar och personalbehov. I bilaga framgår företagets bedömningar av nuläget (kvartal 2 2013) jämfört med vad man tror om utvecklingen kvartal 3, 2013. Uppgifter från enskilda företag lämnas ej.

Gösta Reinl, VD för Eskilstuna Fabriksförening, säger i en kommentar:

– Företagens bedömning inför kvartal 3 är fortsatt positiv i jämförelse med utfallet kvartal 2. Den försiktiga optimismen är oförändrad, indikatorer så som konjunktur och orderstock ligger fortsatt på en nivå över 90 % om att dessa utvecklas bättre eller är oförändrade mot kvartal 2. Företagen ger en något försiktigare prognos avseende nya förfrågningar och orderingång. Likviditet och lönsamhet ligger på en relativt stabil nivå. Vi kan konstatera att den ökade orderingången under våren har resulterat i ett ökat behov av nyanställningar. Under kvartal 2 var bedömningen att 13 % av företagen var i behov av nyanställningar medan motsvarande bedömning för kvartal 3 är 27 %.

Den splittrade bilden av världsekonomin, inte minst i Europa kvarstår. Med utgångspunkt från denna så är det positivt att vår industri får signaler från sina kunder och marknad om en oförändrad bild. Endast 7 % av Eskilstuna företagen spår en fortsatt nedgång. Dessa signaler kommer att ge effekter även på likviditet och lönsamhet i det lite längre perspektivet. Vi kan även se en försiktig uppgång i att nyanställa personal.

Vi kommer fortsatt ha en osäkerhet där den globala ekonomin på viktiga marknader och branscher för den svenska exportindustrin kommer att vara avgörande för en fortsatt positiv utveckling av konjunkturen. I nuläget är det sannolika scenariot att återhämtningen kommer att ta tid. Signalerna vi har fått ger förhoppning om att återhämtningen av konjunkturen har påbörjats.

Ytterligare kommentarer kan lämnas per tfn Gösta Reinl 070-513 15 86 alt 016-14 17 00, Michael Rydell 070-324 54 87 alt 016-14 17 00.

Se grafer och tidigare resultat