First Lego League 2011

Lördagen den 13 november med start kl 09.00 genomfördes för sjunde året i rad, First Lego League på Lokomotivet i Munktellstaden i Eskilstuna. Projektet har till syfte att inspirera skolungdomar mellan 10 och 16 år att inrikta sig mot tekniska och naturvetenskapliga områden. Samarbete sker mellan Robotdalen, Sparbankstiftelsen Rekarne, Eskilstuna Fabriksförenings medlemsföretag och Eskilstuna Kommun.

Denna gång var det 16 lag anmälda till tävlingen i Eskilstuna, varav 13 lag från Eskilstuna, 1 lag från Flen och 2 lag från Västerås.

Det finns inget facit i First Lego League. Lagen kan arbeta fritt, använda sin uppfinningsrikedom och kreativitet och själv välja hur mycket tid och arbete de skall lägga i projektet. Lagen får 8 veckor på sig att skapa och färdigställa projektet. 13 november möts alla lag i hela Skandinavien i sina lokala FLL-turneringar (9 st i Sverige) för att tävla om de bästa lösningarna.

Vinnande bidrag går vidare till den Skandinaviska finalen som genomförs den 3 december i Gjövik, Norge.

Årets uppdrag för eleverna att tävla i, var: Ta hand om maten. Tänk livsmedelssäkerhet!

Uppdraget består av tre delar; forskning, teknik och marknadsföring.
På turneringsdagen bedöms lagen i förhållande till det område de valt att tävla i samt samarbete och robotkörning.

I forskningsuppgiften ska lagen själva definiera ett problem. Lagen ska söka fakta, forska och presentera en ny smart lösning på problemet.

I teknikuppgiften ska lagen bygga en robot och programmera den att lösa uppgifterna på robotbanan.

I marknadsföringsuppgiften ska lagen marknadsföra och berätta om projektet. Laget ska också planera och framställa material till lagets monter på turneringen.