Konjunkturförbättring först 2014

Eskilstuna Fabriksförening genomför normalt sina konjunkturbedömningar 2-4 ggr/år bland sina medlemsföretag samt ett urval av företag inom den tillverkande industrin. Vi riktar vår konjunkturbarometer med fokus på tillverkande företag och dess omgivande intressenter som ger oss relevanta indikatorer för att kunna bedöma nuläget och ett kvartal framåt. Målet är att se strukturella förändringar och få indikationer om konjunkturen och den förväntade utvecklingen hos en mycket viktig grupp av företag för vårt samhälle.

Resultatet i den aktuella Konjunkturbarometern avser företagens bedömning av dagens läge att bedöma förutsättningarna för kommande kvartal. De parametrar som efterfrågas är branschkonjunktur, orderingång, lönsamhet, orderstock, nya förfrågningar och personalbehov. Uppgifter från enskilda företag lämnas ej.

Gösta Reinl, VD för Eskilstuna Fabriksförening, säger i en kommentar:

– Produktionsvolymerna för Sveriges industri är fortsatt låga, dock har fordonssektorns volymer efter en lång nedgång förbytts till en uppgång sedan 4 månader tillbaka. Under de senaste månaderna har det skett en lageranpassning inom tillverkningsindustrin då deras tidigare prognoser varit för optimistiska och man har på många håll fått en lageruppbyggnad som håller på att avvecklas vilket medför lägre volymer.

Hur påverkar detta Eskilstunas industri?

I Fabriksföreningens senaste konjunkturbarometer för kvartal 4 bedömer 15-20 % av företagen en sämre utveckling än kvartal 3. I och med att vi har många underleverantörer till bland annat fordons- och gruvsektorn bedömer vi att det sker en viss anpassning av produktionsvolymerna, till följd av för stora lager hos kundföretagen. Inför 2014 är företagens bedömning att konjunkturen och produktionsvolymerna succesivt kommer att förbättras men återhämtningen kommer att ta tid.

Den största risken är fortsatt den globala ekonomins utveckling och dess påverkan på, för industrin viktiga marknader.

Ytterligare kommentarer kan lämnas per tfn Gösta Reinl 070-513 15 86 alt 016-14 17 00, Michael Rydell 070-324 54 87 alt 016-14 17 00.