konjunkturbarometer

Högkonjunkturen forsätter!

Industrin har ökat antalet anställda med fler än 200 personer under 2017.

Bedömningen av konjunkturen och företagens orderläge för kvartal ett 2018 bedöms som oförändrad mot kvartal fyra 2017. Det betyder att konjunkturen ligger kvar på en hög nivå vilket gör att efterfrågan på personal fortsätter att vara hög. Hittills i år har företagen anställt fler är 200 personer och de bedömer att anställningsbehovet fortsätter under 2018.

Ökad global orderingång = stark industrikonjunktur i Eskilstuna!

- Den starka konjunkturen har en fortsatt positiv utvecklig och kvartal 4 är inget undantag. Samtliga indikatorer för kommande kvartal bedöms utvecklas positivt, dock med en viss förskjutning mot en oförändrad situation. Andelen företag som bedömer att indikatorerna konjunktur, nya förfrågningar och orderingång, blir bättre eller vara oförändrade ligger i intervallet 91% - 98%, vilket är en stark siffra ur ett historiskt perspektiv.

Tempot drivs upp i Eskilstunas industrikonjunktur!

Den senaste mätningen av konjukturen vid företag i Eskilstuna visar att mer än hälften av företagen tror på en ytterligare förstärkning av konjunkturen i kvartal 2 2017 jämfört med kvartal 1 2017. Behoven gäller i princip de flesta yrkena inom industri, logistik och IT.

Strakare konjunktur i Eskilstunas industri!

- Hälften av de tillfrågade företagen tror på en förstärkt konjunktur i kvartal 1 2017. Det ger positiva effekter på orderingång och orderstock och ett ökat behov av arbetskraft. Företagens likviditet bedöms som oförändrad vilket är en styrka i en förväntad uppgång. Det ökade personalbehovet inom produktion är riktat mot produktionsteknik, robot- och CNC programmerare samt CNC operatörer. Vi kan även se vissa ökade behov hos IT-företagen.

Ljusning siktas i industrins konjunktur

I konjunkturbedömning för kvartal 2 ser vi nu att industrin som under lång tid befunnits sig i ett ”status quo” läge försiktigt uppvisar en svagt ökande konjunkturindikatorerna. Konkurrenskraften för den exportinriktade industrin ökar i och med att kronan har försvagats mot både dollarn och euron, vilket skapar möjligheter att via ökad konkurrenskraft ta marknadsandelar och stärka lönsamheten vid företagen.

Eskilstunaindustrins konjunktur lyfter inte

Försiktig optimism i Eskilstunas industri

Det råder en försiktig optimism bland medlemmarna i Eskilstuna Fabriksförening när det gäller industrins utveckling i kommunen. Det visar den senaste konjunktursbarometern från mars månad.

– Samtliga indikatorer som företagen bedömer uppvisar en väsentligt bättre utveckling än vad bedömningen inför 2013 uppvisade, säger Gösta Reinl, vd för Eskilstuna Fabriksförening.

Eskilstunas industri bromsar!

Omvärlden ger tydliga signaler på en sämre konjunktur för ekonomin i ett generellt perspektiv vilket ger effekter på  tillverkningsindustrin och dess affärer.

Subscribe to RSS - konjunkturbarometer