Konjunkturen håller ställningarna

Konjunkturbedömningen av årets första kvartal är sammanställd och Gösta Reinl, VD för Eskilstuna Fabriksförening, säger i en kommentar:

”Konjunkturbedömningen av Eskilstunas industri- och teknikföretag för kvartal ett 2020 stärks något, vilket man också kan se i Sverige som helhet.

• 20% av företagen bedömer ett konjunkturen och orderingången kommer att förbättras, vilket är 10% högre än kvartal fyra 2019. De som tror på oförändrat läge går från 60% till 50% medan de som bedömer att konjunktur blir sämre är några färre än vid förra mätningen.
  • En svag förbättring sker även vad gäller nya förfrågningar och orderstock från kvartal fyra.
  • Likviditet och lönsamhet stärks en aning medan personalbehovet bedöms som oförändrat.

Industrikonjunkturen i Sverige har förbättrats något. Inköpschefsindex är nu 51,5% där industrin svarar för en stor del, där framförallt orderingång och produktion har stärkts. Även i flera andra europeiska länder har industrin stärkts något.

Resultatet i den aktuella Konjunkturbarometern avser företagens läge som rådde under kvartal två och tre 2019, jämfört med bedömningen för fjärde kvartalet 2019. De parametrar som efterfrågas är branschkonjunktur, orderingång, lönsamhet, orderstock, nya förfrågningar och personalbehov. I bilaga presenteras grafer över företagens bedömningar. Uppgifter från enskilda företag lämnas ej.

Eskilstuna Fabriksförening genomför fyra konjunkturbedömningar per år bland sina medlemsföretag samt ett urval av företag inom den tillverkande industrin. Den ger oss relevanta indikatorer för att kunna bedöma nuläget och ett kvartal framåt. Målet är att se strukturella förändringar och få indikationer om konjunkturen och den förväntade utvecklingen hos, en för vårt samhälle mycket viktig grupp av företag.

Ytterligare kommentarer kan lämnas av Gösta Reinl 070-513 15 86 alt 016-14 17 00, eller Michael Rydell 070-324 54 87.

Mätningen i grafer