Stabil utveckling för Volvo CE

Eskilstuna Volvo CE förbättrade lönsamheten under det första kvartalet jämfört med den svaga avslutningen på förra året.
– Med tanke på förutsättningarna får vi vara relativt nöjda, säger Jörgen Svenningsson, ansvarig för Volvo CE:s produktion i Europa.

Volvo CE:s rörelsemarginal uppgick under det första kvartalet till 4,8 procent jämfört med 2,1 procent det fjärde kvartalet förra året. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på fredagen.
Störst betydelse för Volvo CE:s verksamheter i Sverige har utvecklingen på marknaderna i det så kallade EMEA-området, det vill säga Europa, Mellanöstern och Afrika.
– Marknaden är trög. Vi har inte riktigt sett det där uppsvinget. Det är några få länder i Europa som bär det. Det är snarast de gamla, mogna marknaderna i Västeuropa, till exempel Frankrike, Tyskland och Storbritannien som rör sig uppåt, säger Jörgen Svenningsson, ansvarig för Volvo CE:s produktion i Europa.
Volvo CE:s orderingång ökade under det första kvartalet med nio procent till 19241 maskiner. Ökningen består dock mest av små maskiner som inte tillverkas i Sverige. Det tillverkas heller inte komponenter till dessa maskiner i Sverige.
– Man ska inte tro att nån stor förändring i marknaden ska hjälpa oss vad gäller produktiviteten. Det måste vi ta hand om själva oberoende vad som händer på marknaden.
Enligt Jörgen Svenningsson behöver VCE i Eskilstuna förbättra produktiviteten.
– Produktivitet är frågan om att kunna jobba effektivare, inte nödvändigtvis att springa fortare som många tror, utan att springa smartare.

Taggar :