Netanyahu får ultimatum – svarar med hot

lör, 2024-05-18 20:34
Den israeliske oppositionsledaren Benny Gantz, som ingår i Israels krigskabinett, hotar att avgå om inte Israel ändrar inriktning i Gaza-kriget. Premiärminister Benjamin Netanyahu slår tillbaka och hävdar att kraven innebär ett militärt nederlag för Israel.

Oppositionsledaren ställer Netanyahu inför ultimatum

lör, 2024-05-18 20:34

Högervindar i EU-valet ökar risken för grönt bakslag

lör, 2024-05-18 19:57
När EU-medborgarna tågade till valurnorna 2019 stod frågor om klimat och miljö högt på agendan. I dag är läget ett annat.  Ett maktskifte i Bryssel kan leda till att de gröna frågorna får stå tillbaka under den kommande mandatperioden, hävdar bedömare.

Konstnärens sommarboende – kaptensvilla på västkusten

lör, 2024-05-18 19:03
Meta Isæus-Berlin debuterade 1993 och hör till en av våra mer namnkunniga konstnärer. Somrarna tillbringar hon i en kaptensvilla i Fiskebäckskil i Bohuslän. Här hon kan kombinera sitt arbete i ateljén med vardagslivet.

Pantbanker mot rekordår efter rusande guldpris

lör, 2024-05-18 18:30
Utlåningen från pantbanker fortsätter att öka och 2024 kommer att bli ett nytt rekordår, slår Pantbanken Sveriges vd Peter Sundström fast. Guldsmycken står för de största prisökningarna – medan värdet på exklusiva klockor fortsätter att falla.

Oljefartyg attackerat i Röda havet

lör, 2024-05-18 17:22
Ett fartyg med råolja har attackerats med en robot vid Jemens kust. Fartyget är flaggat i Panama och attacken skedde sydväst om staden Mocka, enligt UKMTO, den brittiska branschorganisationen för handelstrafik.

”Jag drar in mer pengar än min mamma”

lör, 2024-05-18 16:59
Efter en nyss avslutad Europaturné är Benjamin Ingrosso aktuell med en ny singel med utländska stjärnor och en självbetitlad dokumentär på en global strömningsplattform.  ”Mitt mål är att bli Sveriges första manliga internationella popstjärna”, säger Benjamin Ingrosso. Han investerar sina egna miljoner för att uppfylla drömmen.

Presidentveto mot Georgiens agentlag

lör, 2024-05-18 16:50
Georgiens president Salomé Zurabisjvili lägger sitt veto mot den omstridda agentlagstiftning som parlamentet i veckan röstade igenom.

Rekorden haglar på världens börser: ”Inga röda signaler”

lör, 2024-05-18 16:46
Världsmarknaden är glödhet och 14 av de 20 största börserna i världen har nått nya rekordnivåer nyligen, enligt Bloomberg. Amerikanska börser går varma inför potentiella räntesänkningar och Europas företag går bättre än väntat.

Härmrån tömmer juvelbutik i Paris finkvarter

lör, 2024-05-18 15:44
Beväpnade rånare slog till mot lyxbutiken Harry Winston – ett av världens främsta juvelerarmärken – nära avenyn Champs Élysées i Paris.

”Sveriges Warren Buffett” bjöd in till stämmofest: ”Då gör vi bättre affärer än andra”

lör, 2024-05-18 15:31
Investmentbolaget Spiltan håller sin populära årsstämma på ett soligt Djurgården. Vd:n Per H Börjesson, ofta kallad ”Sveriges Warren Buffett”, är förväntansfull inför att bolaget ska omnoteras på måndag – men investeringsfilosofin förblir densamma. ”Vi har byggt upp ett varumärke som köper och behåller långsiktiga bolag utan exitstrategier”, säger han till Di.

S: Stäng av SD-medarbetare på regeringskansliet

lör, 2024-05-18 14:21
Socialdemokraterna kräver att alla av Sverigedemokraternas tjänstemän på regeringskansliet stängs av i väntan på säkerhetsprövning.

Guide: Så ska du tänka vid båtköp – och båtägande

lör, 2024-05-18 13:49
Många hållbara initiativ är fortfarande under utveckling och elektrifieringen av båtlivet är i sin linda. Men Mats Eriksson, vd på Sweboat, menar att köpare av båtmotor eller ny båt ändå redan i dag har flera alternativ att välja på.

Branschen ser ljusning för nybåtsförsäljningen

lör, 2024-05-18 13:48
Med höga räntor och ökade levnadskostnader har drömmen om ny båt skjutits på framtiden för många. Försäljningen sjönk kraftigt i fjol – men en vändning är i sikte enligt branschen. Samtidigt sätter begagnatförsäljningen rekord.

Fem frågor till EU:s makthavare

lör, 2024-05-18 13:39
Debatten inför EU-valet känns banal. Vilka kändisar kandiderar? Rycker högern fram? Vad ska vi göra med Ungern och Jan Emanuels helikopter? Jag vet inte vems felet är, men något skaver i det demokratiska samtalets ansats.

Kinesisk minister utreds för korruption

lör, 2024-05-18 13:16
En minister vid Kinas jordbruksdepartement utreds för korruption, rapporterar landets statsstyrda medier.

Budrally och rapportlyft – här är veckans vinnare och förlorare

lör, 2024-05-18 13:13
Riskkapitalbolaget EQT:s bud lyfte vindkraftsbolaget OX2 samtidigt som Getinge rasade efter nya besked kring FDA:s varning.  Här är veckans vinnare och förlorare på börsen.

Kurskollapsade OX2 rusade – och Getinge rasade

lör, 2024-05-18 13:13

Mercedes-Benz ”nej” pressar amerikanska bilfacket

lör, 2024-05-18 12:20
United Automobile Workers (UAW), det amerikanska bilarbetarfacket, stötte på ett stort bakslag i veckan när arbetarna vid två Mercedes-Benz-fabriker nära Tuscaloosa, Alabama, röstade mot att ansluta sig till facket.

Strategen inför techjättens rapport: ”Marknaden vill ha mer”

lör, 2024-05-18 11:57
Det är ett av världens högst värderade företag och har närmast blivit symbolen för den pågående AI-boomen. Vad kan stoppa den amerikanska chiptillverkaren Nvidia? ”På kort sikt är det deras egna begränsningar som är den stora utmaningen”, säger Rasmus Jacobsson på Redeye.