Israel omringar område i Gaza – ny offensiv

Israeliska styrkor omringar Jabalia i norra Gaza under en ny offensiv. Detta efter uppgifter om att Hamas omgrupperar sig trots snart ett års strider.

Triss i kursdubblare

September var en succémånad för Di:s aktierekommendationer. Ambea, Calliditas och Yubico, som de senaste veckorna har utvärderats ett år efter aktierådet, har mer än fördubblats i värde.  Efter nyår presenteras utfallet för samtliga aktieråd under året.

Flygräder mot Beirut – raketer mot Israel

Israel har genomfört flera nya räder mot mål i Libanons huvudstad Beirut. Natten till söndagen beskrivs som den mest våldsamma hittills. Hizbollahmilisen svarar med raketer mot Israel.

Många döda i attack mot moské i Gaza

Minst 19 personer har dödats i en israelisk attack mot en moské i centrala Gaza. AP:s journalister på plats har räknat kropparna. Samtliga var män, enligt sjukhuset.

Trump försöker blåsa nytt liv i sin valkampanj

NEW YORK. På lördagsnatten svensk tid höll Donald Trump ett nytt valmöte i Butler, Pennsylvania – samma plats där han nästan sköts ihjäl i juli. Flankerad av Tesla-chefen Elon Musk vill Trump ingjuta ny energi i sin valkampanj.

Netanyahu: Vår plikt att svara på Irans attack

lör, 2024-10-05 21:04
Benjamin Netanyahu säger i ett tal att landet kommer att slå till mot Iran. ”Det är vår plikt att svara på Irans attack, och vi kommer att göra det.”

Börs och bostadsvinster ökade inkomstklyftor

lör, 2024-10-05 21:00
Under de 30 senaste åren har inkomstklyftorna i Sverige ökat. I dag ligger skillnaden mellan hög- och låginkomsttagare i linje med snittet i Västeuropa. Efter finanskrisen är det framför allt kapitalinkomster som drivit på utvecklingen mot ökade klyftor.

Skärpt gränskontroll kan sinka bropendlare

lör, 2024-10-05 18:33
Dansk polis skärper bevakningen av gränsen mot Sverige och Tyskland. De som pendlar mellan Sverige och Danmark får räkna med att resan över Öresundsbron kan ta längre tid.

Skifte i Japan öppnar för asiatiskt Nato

lör, 2024-10-05 18:09
HONGKONG. Möjligheten för en Nato-liknande militärallians i Asien har ökat efter att Shigeru Ishiba blivit ny premiärminister för Japan. En sådan skulle stärka de demokratiska krafterna i världen, och öka pressen på auktoritära nationer som Kina, Ryssland och Iran.  Shigeru Ishibas Nato-vurm ställer nu Washington mot väggen.

Stjärnarkitekt nobbar börsen: ”Vill ju att det ska bli bra”

lör, 2024-10-05 17:07
Gert Wingårdh, som har blivit hela Sveriges arkitekt genom SVT:s ”Husdrömmar”, berättar om framtiden för sitt bolag i nya memoarer.  ”Jag har levt ett lustfyllt liv,” säger 73-åringen.

Jobbslakt bland arkitekterna när byggbromsen slår till

lör, 2024-10-05 17:07
Inbromsningen i byggandet slår hårt mot arkitektkåren. I dag saknar minst var tionde arkitekt arbete.  Nu varnas det för att jobben aldrig kommer tillbaka.

Veckans vinnare och förlorare – Krisande teknikbolag i topp

lör, 2024-10-05 16:52
Stockholmsbörsen föll marginellt under veckan efter sämre konjunkturdata än väntat från både Sverige och andra europeiska länder.  Bland veckans vinnare finns en gammal småspararfavorit och skogsbolaget Stora Enso. Sämre gick det för Volvo Cars som föll på en DNB-analys.

Greta Thunberg omhändertagen vid EU-protest

lör, 2024-10-05 16:40
Klimataktivisten Greta Thunberg har frihetsberövats vid en protest i Belgiens huvudstad Bryssel.

Källenius tunga kritik mot Kinatullarna: Äventyrar industrins framgång

lör, 2024-10-05 15:39
Trots tyskt motstånd röstade EU-länderna igenom tullar på elbilar från Kina. Sverige la ned sin röst. ”Vi hade önskat att Sverige varit lika tydligt som Tyskland och röstat nej”, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman. Samtidigt fortsätter förhandlingarna och Volvo Cars kan få en speciallösning.

Säpo om terrormisstanken: "Allvarligt brott"

lör, 2024-10-05 15:32
Säpo står i nära samarbete med dansk polis efter att två svenska tonåringar häktats misstänkta för terrorbrott i Danmark.

Danmark skärper kontrollerna vid gränsen

lör, 2024-10-05 15:09
Polisen sätter in skärpt bevakning vid gränsen mot Sverige och Tyskland, skriver danska TV2 med hänvisning till ett pressmeddelande från dansk polis.

Kalle Anka ska forma framtidens ekonomer

lör, 2024-10-05 15:07
Med hjälp av Kalle Anka-serier från 1950-talet och faktatext av nationalekonomen Andreas Bergh ska mellanstadieelever lära sig hur pengar fungerar.

Svenskar misstänks för ambassaddåd i Köpenhamn

lör, 2024-10-05 14:34
De två svenskar som häktats i Danmark misstänks nu även för terrorbrott efter sprängningen vid Israels ambassad i Köpenhamn, skriver dansk polis på X.

Experter: Skenande oljepriser inget inflationshot – än

lör, 2024-10-05 13:55
Osäkerheterna i Mellanöstern har fått oljepriserna att skena iväg till de högsta nivåerna sedan augusti.  Om Irans oljeindustri attackeras kan priserna lyfta ytterligare, men enligt två experter bör man i nuläget inte vara rädd för en inflationssmäll.

Tunga namn tar plats i AI-startupens styrelse: ”Oerhört viktigt”

lör, 2024-10-05 13:23
Göteborgsstartupen Sightic Analytics, som utvecklar AI-mjukvara som upptäcker alkohol- och drogpåverkan, fortsätter sin offensiv mot fordonsmarknaden och riskarbetsplatser. Nu stärker bolaget upp sin styrelse med AI-profilen Daniel Gillblad och Geely-ägda utvecklingsföretaget CEVT:s tidigare vd Mats Fägerhag.