Tänk om framtidens metaller kan hämtas upp ur djupet utan att spränga, gräva eller lämna sår i landskapet? Med geotermisk energi öppnas nu dörren till en ny era. ”Visar det sig att vi kan få dual use, producera energi och samtidigt få ut råmaterial, vore det fantastiskt”, säger Maria Ask, forskare vid Uppsala universitet som är i färd med att etablera ett nytt kompetenscentrum för just detta.