Kina: Dödsstraff för försvar av suveränt Taiwan

Kina har inkluderat dödsstraff i sina rättsliga riktlinjer för bestraffning av ”orubbliga” förespråkare av ett självständigt Taiwan. Riktlinjerna träder i kraft på fredagen.

Svensk infrastruktur – ett svart hål

Den svenska infrastrukturen är på många håll på väg att kollapsa under tyngden av en massiv underhållsskuld och brist på nyinvesteringar. Alternativa finansieringslösningar som offentlig-privat samverkan diskuteras alltmer – men tveksamheten är fortfarande stor och hindren många.

USA-sanktioner mot ryskt it-bolag

USA inför sanktioner mot tolv högt uppsatta medarbetare inom det Moskvabaserade it-säkerhetsföretaget Kaspersky. Det uppger det amerikanska finansdepartementet.

Riskkapitalbolag mångmiljardköper festivaljätte

Riskkapitalbolaget KKR köper det brittiska bolaget Superstruct Entertainment för 1,3 miljarder pund, motsvarande drygt 17 miljarder kronor. Det rapporterar Financial Times.

Flera olyckor i midsommartrafiken

Flera olyckor har inträffat i midsommartrafiken. På E4, vid Ödeshög, har en bil voltat över på fel sida vägen. Tre personer har förts till sjukhus, uppger räddningstjänsten.

Små rörelser på Wall Street – Nvidia fortsätter nedåt

Fredagshandeln på Wall Street inleds med små indexrörelser. Bland enskilda bolag fortsätter chipjätten Nvidia att pressas.

Tre häktade för spioneri i Tyskland

Tysk polis har häktat tre personer, misstänkta för spioneri, rapporterar tyska medier.

Hettan i Europa: terrängbränder och elavbrott

Värmeböljan i södra Europa bidrar till att flera stora terrängbränder rasar just nu. I sydöstra Turkiet har flera personer omkommit och över 40 personer skadats efter en brand. I Montenegro har hettan gjort de flesta strömlösa.

Wall Street ser ut att inleda svagt nedåt

De ledande indexen på Wall Street ser ut att inleda fredagens handel svagt nedåt. Samtidigt infaller detta kvartalets så kallade ”triple switching”, vilken kan ge ökad volatilitet.

Miljonärsparadiset nära att hamna på ”grå lista”

Rikemansparadiset Monaco riskerar att hamna på den mellanstatliga organisationen Financial Action Task Forces (FATF) ”grå lista”. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg med hänvisning till källor med insyn.

Storbankspress efter PMI-besvikelse

Euroområdets sammanvägda index för industrin och tjänstesektorn föll oväntat till 50,8 i juni, enligt det preliminära estimatet. Det är därmed den lägsta noteringen hittills i år, en minskning från majsiffran på 52,2 och klart under förväntade 52,5.

Allt fler ratar sillen – halverad försäljning sedan 2008

Försäljningen av sill går successivt utför.

Hon vill erövra Norden med matjättarnas recept

När de svenska konsumenterna prioriterar sparande och amorteringar expanderar hemelektronikkedjan Netonnet i Norge. Men även i Sverige hoppas bolagets nya vd Josefin Dalum att det går att vässa affären genom att ta efter matjättarna. ”Vi gasar. Jättehårt i Norge, men även i vissa delar i Sverige”, säger hon.

Små nedgångar på de europeiska börserna

Samtidigt som Stockholmsbörsen håller stängt för midsommar inleder de europeiska börserna fredagshandeln på minus.

Bryggerijätten budnobbas – aktien rasar

Den danska bryggerijätten Carlsberg bekräftar att man lagt ett bud på den brittiska läsktillverkaren Britvic, men att detta har nobbats. Aktien faller tungt på Köpenhamnsbörsen.

Uppgifter: Nordkorea bygger mur längs gränsen

Nordkorea bygger något som ser ut att vara en mur på flera platser nära gränsen till Sydkorea, visar nya satellitbilder enligt BBC.

Blandat på Asienbörser – yenen nära krisnivå

13 timmar 1 min sedan
De asiatiska börserna handlas nedåt på fredagen. På makrofronten har den japanska kärninflationen kommit in lägre än förväntat och den japanska yenen pressats farligt nära en krisnivå.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar, skriver Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige och Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen.

Regionerna blöder fler miljarder än väntat

Regionernas miljardunderskott växer, enligt de första prognoserna för 2024. ”De blev betydligt sämre än vad vi hade räknat med”, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR, till Ekot.

Bostadsbristen blåser upp inflationen i USA

NEW YORK. Det råder stor brist på bostäder i USA, vilket driver upp kostnaderna för hushållen som hyr sin bostad.   Samtidigt har amerikanerna som redan äger sin bostad och har bundna bolån inte alls haft lika stora kostnadsökningar.  Det är en skillnad som skapar låsningar på marknaden och blåser upp inflationssiffrorna.