Norsk ansökan om vindkraftpark utanför Stockholm

40 minuter 29 sekunder sedan
Norska Statkraft har lämnat in en ansökan om tillstånd att bygga en havsbaserad vindkraftpark cirka tio mil öster om Stockholm till regeringen, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Börsen väntas öppna nedåt – fem saker att ha koll på

46 minuter 1 sekund sedan
Stockholmsbörsen går mot en avvaktande, men svagt sjunkande, inledning på rapportsäsongens mest intensiva vecka. Här är fem saker att ha koll på innan börsen öppnar.

Astra Zeneca-läkemedel rekommenderas godkännande i EU

54 minuter 1 sekund sedan
Astra Zenecas och amerikanska Ionis läkemedel Wainzua rekommenderas godkännande i EU av Europeiska läkemedelsmyndighetens kommitté för humanläkemedel, CHMP.

Storägaren ökar till 62,6 procent av Nordic Waterproofing

Taktätningsbolaget Nordic Waterproofings storägare Kingspan Group har köpt ytterligare 26,5 procent av aktierna i bolaget och kontrollerar nu totalt 62,6 procent av aktierna.

Castellum säljer fastigheter för 280 miljoner kronor

Fastighetsbolaget Castelllum har sålt fyra fastigheter i Smista i södra Stockholm till ett sammanlagt värde av 280 miljoner kronor.

Genova tecknar nya lån

Fastighetsbolaget Genova Property har tecknat nya finansieringsavtal på totalt 3.400 miljoner kronor och minskar därmed de finansiella kostnaderna med 46 miljoner kronor per år.

CTT Systems vinstvarnar och sänker prognos

Fuktkontrollbolaget CTT Systems redovisade på måndagen klart lägre nettoomsättning och rörelseresultat under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal året före. Bolaget sänker även sin prognos för det andra halvåret.

Tyska producentpriser sjönk mer än väntat

De tyska producentpriserna sjönk 0,5 procent i september, jämfört med månaden före. Jämfört med samma månad året före sjönk priserna 1,4 procent, efter -0,8 procent i augusti.

DNB köper Carnegie

Den norska storbanken DNB köper investmentbanken Carnegie av Altor. Köpeskillingen blir 12 miljarder svenska kronor, enligt ett pressmeddelande.

Mycket jämnt i Moldaviens EU-val

Det ser ut att bli mycket, mycket tätt i folkomröstningen i Moldavien om att skriva in strävan för EU-medlemskap i grundlagen.

Mycket jämnt i Moldavien EU-val

Stendörren ökar driftöverskottet

Fastighetsbolaget Stendörren redovisar hyresintäkter på 220 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2024 (214).

Djerf Avenue gör exklusivt gästspel på Hamngatan 15

Den 26 oktober 2024 inleds ett spännande gästspel, då Humlegården hälsar klädvarumärket Djerf Avenue välkomna till Hamngatan 15. Under drygt två veckor kommer Djerf Avenue bjuda på en butiksupplevelse utöver det vanliga, i ett av Stockholms bästa lägen.

Sverige rasar på listan över ekonomisk jämlikhet

Sverige har rasat 14 placeringar på fyra år i organisationen Oxfams globala jämlikhetsindex. Enligt organisationen är det den förda politiken som får klyftorna att öka.

Dagens rekar: Wallenbergs bank skrotar köpstämpel på Investor

Nytt köpråd för AB Volvo från Stifel och skrotat dito på Investor från SEB – det är ett axplock i måndagsmorgonens skörd av rekommendations- och riktkursförändringar.

Det kan få fart på hatade aktien

Di:s köpråd på MTG blev inte lyckat, trots en initial framgång. Mobilspelsbolaget har förvisso knappast skördat några enorma operativa framgångar, men den mycket låga värderingen skvallrar om en sak: marknaden hatar just nu denna aktie.

Morgonkoll: Blandat på Asienbörserna – tungt för dataspelsbolaget

Asienbörserna rörde sig blandat på måndagen och terminerna antydde en likaledes blandad öppning på Europabörserna. På Tokyobörsen råder fortsatt Disco-lättnad.

Rysk skuggflotta bakom utsläpp världen över

Med skrotfärdiga och oförsäkrade skepp under falsk flagg glider den ryska ”skuggflottan” under västvärldens sanktioner. De undermåliga fartygen, som ofta fraktar olja, har redan legat bakom flera läckor, visar en granskning från Politico. Experter varnar nu för att en större katastrof är att vänta.

Något lägre resultat för Teqnion

Industrikoncernen Teqnion hade en nettoomsättning på 382 miljoner kronor (340) under det tredje kvartalet, med en organisk tillväxt på 2 procent.