Franska åklagare utreder Total Energies

Franska åklagare har inlett en utredning mot oljekoncernen Total Energies, som misstänks för vållande till annans död i samband med en terrorattack i Moçambique 2021.

Tidigare Integrumchef pekas ut i kritisk rapport – forskningen ifrågasätts

Det Göteborgsbaserade medicinteknikbolaget Integrum har återigen hamnat i blåsväder gällande bolagets forskning.  Personer med stark koppling till bolaget pekas ut i en rapport från Etik- och oredlighetskommittén på Chalmers tekniska högskola.

Så ser du över säkerheten – expertens viktigaste råd

Många företagare oroas över risken för inbrott och stölder. Här går experten igenom hur du kan skydda dig. – Viktigast är att titta över sitt skalskydd, det är där allt börjar, säger Mika Uutela, säljare hos Hörmann Svenska AB.

Svenskt Näringsliv vill se mer kärnkraftsstöd

Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, anser att det behövs mer statligt stöd än vad det hittills har flaggats för om Sverige ska klara klimatomställningen med hjälp av ny svensk kärnkraft.

Hård kamp om bankernas guldkunder

Marknaden för kunder inom private banking för välbärgade kunder har vuxit snabbt i takt med stigande börs- och fastighetspriser.  I potten finns intäkter för uppskattningsvis 15 miljarder kronor. Nu hårdnar konkurrensen när investmentbanken ABG Sundal Collier ger sig in i matchen och Carnegie lanserar en digital version av sin privatbank.

Så rika är svenskarna

Låga räntor under lång tid har tryckt upp aktie- och bostadspriserna och gjort många svenskar förmögna.  Men bara i Norden får vi stryk av både norrmän och danskar.

Musk: Köp loss mer räckvidd till elbilen

Tesla vill erbjuda ökad räckvidd – men bara om du betalar extra. Bilägare ska kunna köpa loss fler körmil.

Volvo Cars-ägaren siktar på miljardnotering

Den kinesiska elbilstillverkaren Zeekr Intelligent Technology Holding – Volvo Cars-ägaren Zhejiang Geely Holdings premiummärke – siktar på att dra in motsvarande 4 miljarder kronor med en notering av så kallade depåbevis på Wall Street.

Christer Gardell: Riksbanken borde redan ha sänkt

Riksbanken är för sent ute även om Erik Thedéen slår till med en räntesänkning i veckan, enligt finansmannen Christer Gardell.  Styrräntan borde redan ha sänkts, tycker han. ”Jag är orolig”, säger han till TT om den penningpolitiska åtstramningens effekter.

Experten: Så mycket kan du spara på sänkt boränta i år

När Riksbanken börjar sänka sin styrränta kan hushåll med bolån börja andas lite lättare. Några hundralappar lägre boendekostnad inom kort och ett mer rejält tillskott i plånboken i slutet av året är att vänta, enligt experten.

Succévändningen inte över än

Succe-vd:n har vänt utvecklingen i denna börsdoldis. Aktien har gått starkt den senaste tiden, men det finns mer att hämta.  Vi ser en uppsida på 25 procent i aktien och en tydlig ”trigger” framåt. Gör som vd:n själv: köp.

Myndighet kritiseras för utebliven jobbannons

Upphandlingsmyndigheten ska ge kunskap och råd om hur offentlig upphandling ska gå till och rimligen vara ett föredöme.  Men nu får myndigheten själv kritik från Konkurrensverket för en felaktig upphandling, rapporterar Dagens Juridik.

L och KD vill ha ett europeiskt cyberförsvar

Liberalerna och Kristdemokraterna vill se en europeisk försvarsunion med ett EU-cyberförsvar och garantier om hjälp vid hybridangrepp. Förslagen finns med i partiets nya EU-valmanifest.

Liberalerna vill ha ett europeiskt cyberförsvar

Liberalerna vill se en europeisk försvarsunion med ett EU-cyberförsvar och garantier om hjälp vid hybridangrepp. Förslagen finns med i partiets nya EU-valmanifest.

EU-ja till ny kärnkraft och nya förpackningsregler

EU-kommissionen säger ja till Tjeckien som vill använda prisskillnadskontrakt för att stötta nya kärnkraftprojekt.  Här är några av nyheterna Di:s nyhetstjänster har rapporterat om i veckan.

Breda uppgångar på Wall Street efter rapportrusning i Apple

fre, 2024-05-03 22:00
New York-börserna tog helg med breda uppgångar, där Apples rapportrusning drog upp flera andra teknikbolag.

Cristina Stenbeck om comebacken: ”Det är min tur igen”

fre, 2024-05-03 21:48
Cristina Stenbecks återkomst till Kinneviks valberedning beskrevs som en skräll. Nu kommenterar hon varför hon ersätter sin yngre bror i valberedningen. ”Det är nu min tur igen och jag ser fram emot att samarbeta med resten av ledamöterna”, skriver Cristina Stenbeck till Di.

Hamas: Netanyahu saboterar samtal om vapenvila

fre, 2024-05-03 21:41
En högt uppsatt Hamasman anklagar Israels premiärminister Benjamin Netanyahu för att hindra förhandlingarna om vapenvila genom sina hot om att oavsett överenskommelse gå in i Rafah.

Kongresspolitiker grips misstänkt för mutbrott

fre, 2024-05-03 21:38
Den demokratiske kongressledamoten Henry Cuellar och hans fru Imelda Cuellar, har frihetsberövats efter att de båda åtalas för bland annat mutbrott.

”Eliminera alla tidstjuvar” – då räcker sex timmars arbetsdag

fre, 2024-05-03 21:03
Växjöbolaget Telin Rekrytering har inga planer på att återgå till 40-timmarsveckor. Däremot finns utmaningar med nyanställda som tycker att kortare arbetsdagar verkar bekvämt. Mer fritid får inte heller bli en kvinnofälla för personalen, anser Linda Petersson, grundare. ”Då ska de göra något som ger dem kraft och energi”, säger hon.