Uppgifter: Israeliska markstyrkor i Rafah

1 timme 1 min sedan
Israels militär beordrar nya evakueringar från östra Rafah, inför väntade militära operationer där. Parallellt rapporteras om anfall och strider från flera delar av Gaza.

Apple nära avtal med Open AI

Apple är nära att ingå en överenskommelse med Open AI om ChatGPT, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Bloomberg.

Ta rygg på börsnestorn Buffett

Nu finns ett bra val på Stockholmsbörsen för den som vill ta rygg på stjärninvesteraren Warren Buffett.  Aktien bjuder på låg risk, bra tillväxt och saftiga utdelningar till ägarna. Dessutom lär återköpen fortsätta, vilket eldar på aktien.  Di rekommenderar köp.

Fortsatta attacker i ryska offensiven mot Charkiv

Ukrainas flygvapen varnar återigen för bombangrepp mot Charkivregionen i nordöstra Ukraina. ”Vi tillför fler styrkor i riktningarna mot Charkiv”, säger president Zelenskyj i sitt kvällstal.

Kinas konsumentpriser ökar blygsamt

Kinas konsumentpriser ökade med 0,3 procent i april, jämfört med samma månad i fjol, enligt officiell statistik.

Blandat på Wall Street – Open AI­-vd:ns kärnkraftsbolag halverades

fre, 2024-05-10 22:02
New York-börserna stängde fredagen svagt uppåt. Volvo Cars systerbolag rsuade under sin börsdebut medan Open AI-vd:n Sam Altmans kränkraftsatsning sjönk.

GAN:s ”viktigaste verk” går under klubban till rekordpris

fre, 2024-05-10 21:41
Flera verk av Gösta Adrian-Nilsson är ute till försäljning under vårens auktioner. Verket ”Sparmanns flygning” har fått ett startpris på 10 Mkr, vilket är över det klubbade rekordet för GAN. Verket har bland annat ägts av Fredrik Roos, på sin tid en av världens största konstsamlare.

Bilutsläppen ökar för första gången sedan elbilens intåg

fre, 2024-05-10 21:02
Sänkt reduktionsplikt och minskad elbilsförsäljning har ökat utsläppen dramatiskt. Det visar preliminära siffror från drivmedelföretagens branschorganisation Drivkraft Sverige. ”Vi är inte överraskade”, säger vd:n Jessica Alenius.

Apelsinkris i Brasilien – värsta skörden på 36 år väntas

fre, 2024-05-10 20:48
Stekande hetta och ”gula drakens sjuka” kan leda till den värsta apelsinskörden på 36 år i Brasilien. Då hotas hela världens tillgång till apelsinjuice.

Demonstranter försökte storma Tesla-fabrik

fre, 2024-05-10 20:40
Hundratals personer försökte under fredagen att storma Teslas fabrik utanför Berlin, den senaste i en lång rad konflikter mellan elbilstillverkaren och lokala aktivister. Flera personer har gripits av polis enligt både tyska och internationella medier.

Här krymper vinsterna i år

fre, 2024-05-10 20:01
Experterna är eniga om att vinsterna måste upp för att börsuppgångarna ska fortsätta. Sett ur ett svenskt storbolagsperspektiv väntas vinsterna stiga i år, men bilden är blandad där bolag som Volvo, storbanker och Nibe väntas gå åt andra hållet.

Låt Europafesten bli positiv nystart för Sverigebilden

fre, 2024-05-10 19:30
Welcome Europe! Under lördagskvällen kommer dessa vackra ord ännu en gång att utropas till 15 000 åskådare i Malmö arena. Och till hundratals miljoner TV-tittare runt om i Europa och världen. Återigen anordnar Sverige finalen i Eurovision Song Contest.

Spotifys oro bör tas på största allvar

fre, 2024-05-10 19:30
Skatterna i Sverige är för höga. Det saknas bostäder i Stockholm. Och skolorna håller inte måttet. Det menar streamingtjänsten Spotifys HR-chef Katarina Berg i en intervju med TT på fredagen. När Spotify, sinnebilden för det svenska techundret, påtalar detta bör alla politiker lyssna.

”Kvantkungen” Jim Simons är död

fre, 2024-05-10 19:23
Hedgefondförvaltaren Jim Simons, grundaren av Renaissance Technologies och skaparen av den indexutklassande fonden Medallion Fund, har avlidit. Han blev 86 år gammal.

Volvo Cars systerbolag rusar i Wall Street-debuten

fre, 2024-05-10 18:35
Den kinesiska elbilstillverkaren Zeekrs amerikanska depåbevis prissattes i den övre delen av intervallet inför fredagens notering. När handeln nu väl kommit igång stiger kursen 30 procent från noteringskursen.

Inflationsoro får Wall Street att tappa fart

fre, 2024-05-10 18:18
New York-börserna vänder nedåt och de amerikanska räntorna stiger efter en överraskande uppgång i hushållens inflationsförväntningar.

Lyft för lax och frakt i Oslo – verkstad draglok i Helsingfors

fre, 2024-05-10 17:42
De nordiska börserna steg tydligt på fredagen, undantaget Köpenhamnsbörsen som höll stängt. Samlingsindexet Vinx 30 var upp 0,8 procent till 1.659.

Muntert för Zalando på stigande Europabörser

fre, 2024-05-10 17:40
De större Europabörserna steg på fredagen som bjöd på nya buduppgifter kring Anglo American parallellt med en prognossänkning från en av Hemnets utländska sektorkollegor. Samlingsindexet Stoxx 600 ökade 0,8 procent.

Stockholmsbörsen tog helg på ny rekordnivå

fre, 2024-05-10 17:31
Stockholmsbörsen föll tillbaka något från fredagens toppnivåer men avslutade handelsdagen tydligt på plus. Embracer fick fart av nyheten om att den amerikanska jätten Warner Bros Discovery planerar nya Sagan om ringen-filmer.

Uppgifter: USA kan fyrfaldiga tullarna på kinesiska elfordon

fre, 2024-05-10 17:21
Bidenadministrationen förbereder en fyrfaldig höjning av tullavgifterna för elbilar från kinesiskt håll. Höjningen är en del av ett tullavgiftspaket, där tullarna höjs på ett flertal varor inom energiomställningen, rapporterar Wall Street Journal och hänvisar till källor.