Uppdaterad: 31 sekunder sedan

Swedavia ökar omsättning men minskar rörelseresultat

3 minuter 18 sekunder sedan
Statliga flygplatsoperatören Swedavia redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade.

Tidigare vd gör comeback i Fastator – Björn Rosengren lämnar bolaget

13 minuter 59 sekunder sedan
Det blir nuvarande vice vd Svante Bengtsson som tar över som permanent vd på Fastator, efter tillförordnade Björn Rosengren. Den senare lämnar bolaget helt.

”Detta är utan tvekan en intelligent eldriven suv”

24 minuter 40 sekunder sedan
En ny standard för elbilssektorn. Det har varit målet för Audi när de utvecklat nya Q6 e-tron. – Bilen upplevs mer direkt och responsiv än någonsin tidigare, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Peab tar miljardorder – bygger flygplats i Norge

29 minuter 40 sekunder sedan
Peab har fått uppdraget att utveckla Nya Bodø flygplats när projektet går från utvecklingsfas till implementeringsfas. Beställare är Avinor och kontraktssumman uppgår till 3,3 miljarder norska kronor.

Lägre resultat och omsättning för Balco

34 minuter 2 sekunder sedan
Balkongbolaget Balco redovisar ett lägre rörelseresultat och en oförändrad omsättning jämfört med första kvartalet i fjol. Orderingången ökade dock tack vare förvärv. Enligt vd Camilla Ekdahl fortsätter trenden med kundprocesser som drar ut på tiden.

Kinas dröm riskerar gå i kras

53 minuter 47 sekunder sedan
HONGKONG. Kinas president Xi Jinping har en dröm. När Folkrepubliken Kina fyller 100 år 2049 ska landet vara världsledande gällande ”nationell styrka och internationellt inflytande”. Att åter bli världen största ekonomi – en position Kina förlorade i mitten av 1800-talet – är givet, enligt landets ledare.  Men drömmen ser nu ut att gå i kras.

Ratos rapportrusar på stigande börs – här är dagens vinnare och förlorare

57 minuter 9 sekunder sedan
Uppgången på Stockholmsbörsen fortsätter som på morgonen, och strax efter lunchtid är OMXSPI och OMXS30 upp 0,4 respektive 0,3 procent.

Serstech ökar omsättningen – minskar resultatet

First North-listade Serstech, verksamt inom bland annat kemisk identifiering av sprängmedel och narkotika, hade en nettoomsättning på 14,2 miljoner kronor (12,3) under det första kvartalet 2024.

Revisor i First North-raket varnas

Det First North-handlade teknikbolaget Intellegos revisor får en varning av Revisorsinspektionen. Varningen kommer efter en artikel i Di om Intellegos redovisning. Detta är revisorns andra varning de senaste åren.

Talesperson efter yenförstärkning: Alltid redo agera

De japanska myndigheterna är alltid, alla dagar på året, redo att agera på valutamarknaden vid behov.

Oväntad förlust från finländska däcktillverkaren

Den finländska däcktillverkaren Nokian Renkaat redovisar ett justerat rörelseresultat (segments) på -15,1 miljoner euro för det första kvartalet 2024.

Bukowskis vd tar över Danmarks ledande auktionshus

Bukowskis vd Louise Arén tar över ansvaret för Danmarks ledande auktionshus Bruun Rasmussen och blir därmed nordisk vd för Bonhams.

Sydafrika vill säkra naturgastillgångar – Africa Energy stiger kraftigt

Africa Energy, ett olje- och gasbolag verksamt i Sydafrika stiger på First North efter att Sydafrikanska myndigheter publicerat en ”Gas Master Plan”, en strategi som syftar till att utnyttja naturgasresurser i ett Sydafrika som länge präglats av energibrist.

V vill ge tio miljarder i krisstöd till byggbranschen

Vänsterpartiet vill satsa tio miljarder kronor årligen på statliga stöd som ska gynna byggbranschen. Det framgår av partiets vårbudget.

Trots utredning – Spaniens premiärminister sitter kvar

Spaniens premiärminister, socialdemokraten Pedro Sánchez, stannar på sin post – trots korruptionsutredningen mot hustrun Begoña Gómez.

Spaniens premiärminister har beslutat att sitta kvar

EU:s konjunkturbarometer sjunker – tvärt emot förväntningarna

EU:s konjunkturbarometer visar att den samlade konfidensindikatorn, ESI, för euroländerna sjönk till 95,6 i april, jämfört med 96,2 föregående månad.

Då byter SAS till nya flygalliansen

Flygbolaget SAS ansluter till den nya flygalliansen Skyteam från och med den 1 september. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

SKF stiger efter en rad riktkurshöjningar

SKF handlades uppåt under måndagen med stöd av en mängd riktkurshöjningar. Omkring klockan 11.05 var aktien upp 1,4 procent till omkring 228 kronor i spåren av fredagens delårsrapport.

Rekordresultat för Flying Tiger

Danska butikskedjan Flying Tiger redovisar ett rekordresultat och ska nu expandera i Asien och Mellanöstern. Bolaget bakom kedjan, Zebra, redovisar en omsättning på nästan 5 miljarder danska kronor för 2023 och en rörelsevinst på 1,1 miljarder kronor vilket är det bästa resultatet hittills för kedjan.