student.jpg

Information från vår VD Gösta Reinl

2021 startade inte så Coronafritt som vi alla nog hade önskat och vi fortsätter att göra det bästa vi kan i de rådande omständigheterna. I februari avverkades Eskilstuna Fabriksförenings styrelsemöte, digitalt givetvis. Förbättringarna i affärsläget hos våra medlemsföretag tycks hålla i sig. Två orosmoln finns dock på himlen, förutom den framtida Coronautvecklingen. Det ena är höga materialpriser och det andra är brist på halvledarkomponenter.

Föreningen har fått finansiering av Europeiska socialfonden till en förstudie av utvecklingen inom logistik. Både vad gäller affärsutveckling, automation och kompetensutbildning. Förstudien kommer att bedrivas under första halvåret i år.

Vi håller på att snabbt försöka starta en YH-utbildning inom logistik- och industriutbildning 4.0 i Eskilstuna, som är väl lämpad för underhållstekniker, drifttekniker, och produktionstekniker, alla med inriktning av nivå industri 4.0. HÄR kan du läsa mer om utbildningarna som lanseras i samarbete med stiftelsen SKY.

Vi har nu startat ett projekt ihop med kommunen om att utveckla Rinnmangymnasiet till att mer samarbeta med industri- och teknikföretagen för att i högre grad anpassa utbildningen till dagens krav från arbetsmarknaden.

Trots pandemin, ser 2021 ut att bli ett händelserikt år som vi ser fram emot att följa.

Väl mött!  // Gösta, VD

Påminnelser:
Anmäl dig till Årsstämman, torsdag 15 april kl 10.00-11.30 via Teams
HÄR

Glöm inte att ta chansen att nominera en framstående medarbetare till BOL, formuläret hittar du
HÄR

Taggar :