Ljusrött på USA-börserna – rekyl för Nvidia

48 minuter 1 sekund sedan
De amerikanska börserna hade efter en någorlunda svängig första halvlek på torsdagen, vänt till en mindre nedgång när drygt två timmar återstod till stängning. Bland enskilda aktier föll både TSMC och Tesla efter rapport respektive slopad köprekommendation.

Kinesisk AI-bot når 200 miljoner användare

56 minuter 26 sekunder sedan
Den kinesiska techjätten Baidus AI ”Ernie Bot” blir allt mer populär.  Antalet aktiva användare har fördubblats sedan i december och uppgår nu till 200 miljoner, rapporterar Reuters.

Det är inte en ny berättelse Sverige behöver

1 timme 10 minuter sedan
Berättelser löser varken problem eller skapar möjligheter. Det är verkligheten som räknas, och den går inte att snacka bort.

Kina rasar mot USA – “misstag på misstag”

1 timme 44 minuter sedan
USA:s granskning av den kinesiska varvsindustrin leder till irritation i Peking. Det rapporterar CNBC.

Geely vill sälja alla B-aktier i AB Volvo

1 timme 59 minuter sedan
Den kinesiska jätten Geely Holding vill sälja hela sitt innehav av B-aktier i AB Volvo. Baserat på dagens stängningskurs är värdet på posten 14,5 miljarder kronor. Enligt Bloomberg har Geely lagt ut aktierna till en kurs på 285,9 kronor – 2 procent under dagens stängningskurs.

Johan Forssell avslutar med ännu en börskross: ”Känns väldigt bra”

Johan Forssell lämnar Investor med flaggan i topp genom att krossa börsen under sitt sista kvartal som vd för familjen Wallenbergs maktbolag. I en intervju med Di uppger Johan Forssell att flera av Investors dotterbolag sitter i slutförhandlingarna för förvärv. ”Det är viktiga tilläggsförvärv som är betydande för bolagen”, säger han. Läs om: * Hyllningen till succé-vd:n Björn Rosengren * Hur Investor ska fortsätta utklassa börsen * Resan till att bli en folkaktie * Betyget på ersättaren

Veteranen omvald som ordförande i Husqvarna

Tom Johnstone återvaldes till ordförande för trädgårdsbolaget Husqvarna på årsstämman i Jönköping på torsdagen. Behåller sin styrelseplats gör också Ingrid Bonde, som närvarade i Jönköping till skillnad från vid Telias stämma i Solna förra veckan.

Danskt bryggeri höjer resultatprognosen

Danska bryggeriet Royal Unibrew har haft en stark start på 2024 och höjer resultatprognosen för helåret.

Blandat på Nordenbörser – fraktaktier sjönk

3 timmar 51 sekunder sedan
Nordenbörserna utvecklades med spridda index under torsdagen, och var i regel något svagare än övriga Europa. Samlingsindexet Vinx 30 sjönk 0,1 procent.

Uppåt i Europa – flygaktier lyfte

De europeiska ledande börsindexen bjöd på uppgångar på torsdagen, och samlingsindexet Stoxx 600 var totalt upp 0,3 procent.

ABB steg till över 1.000 miljarder i börsvärde

ABB stänger för första gången med ett börsvärde på över 1.000 miljarder kronor. Detta efter en stark rapport och en kursuppgång på 6 procent. Övriga rapportvinnare var Tele2 som stängde upp hela 6,7 procent.

Northvolts grundare varnar för ”väldigt problematiska” år

SKELLEFTEÅ. Northvolttoppen Peter Carlsson befarar att krisen i bostadsbyggandet ska medföra extra kostnader för bolaget. ”2025 och 2026 är väldigt problematiskt”, säger han. Men batteribolagets vd gav inga nya besked om produktionen i Skellefteåfabriken.

AI öppnade för nya affärer: ”Kommer behöva fler personer”

Tröskeln för att komma i gång med AI är låg, anser influerarnätverket We Are Eras vd Marcus Klamming. Han uppmanar alla att hoppa på tåget.  I det egna företaget har AI både sparat tid och resulterat i nya affärer.  Här är hans fem bästa råd till att börja använda AI.

Pressbyråns AI-klipp – slapp ta en tripp till Maldiverna

Butikskedjan Pressbyrån har flera gånger låtit AI vara med och generera material till bolagets reklamkampanjer, vilket har pressat kostnaderna.  Det kreativa sköts dock fortfarande av mänskliga förmågor.  ”Vi använder AI väldigt mycket för att visualisera idéer”, säger marknadsdirektören Lennart Schultz.

EU-topparna i tuffa samtal om befolkningens besparingar

BRYSSEL. Försöken att få till stånd en fördjupad kapitalmarknad inom EU ledde till en tuff debatt på torsdagen när Europas regeringschefer diskuterade framtiden för EU:s inre marknad.

Uppgifter: Ericsson säger upp 240 anställda i Kina

Telekomleverantören Ericsson har sagt upp 240 anställda i Kina, som en del av en omstrukturering som främst omfattar FoU-center i landet. Det rapporterar Wall Street Journal.

Fastighetsveteranen redo att ”blåsa faran över”

Sven-Olof Johansson är redo att ”blåsa faran över” för fastighetsbranschen. Det skriver fastighetsnestorn i sitt vd-ord efter att hans Fastpartner redovisat siffror för det första kvartalet. ”Den största faran är att vi här i Europa stirrar oss blinda på den amerikanska ekonomin”, menar han.

Bravida bekräftar saltade fakturor i egen utredning: ”Oacceptabelt”

En enskild avdelningschef pekas ut som syndabock i härvan kring Bravidas saltade fakturor till Region Skåne. Det framgår av bolagets preliminära slutsatser från sin egen utredning. ”Det är tydligt att vi på den aktuella avdelningen har åsidosatt våra arbetssätt och rutiner vilket är helt oacceptabelt”, skriver Mattias Johansson, vd och koncernchef på Bravida.

USA: Ledande indikatorer sjönk mer än väntat

USA:s ledande indikatorer sjönk 0,3 procent i mars, jämfört med månaden före.

Bostadsförsäljningen i USA sjönk mer än väntat

Försäljningstakten för befintliga bostäder i USA sjönk 4,3 procent i mars, till en beräknad årstakt på 4,19 miljoner enheter.