Illrött på Nasdaq – flera ras halvledarsektorn

fre, 2024-04-19 22:02
Halvledarbolag straffades hårt på fredagen och jätten Nividia föll 10 procent. De var dock långt ifrån ensamma när investerarna nu verkar fly sektorn. På Nasdaq föll även Netflix brant – Dow Jones industriindex höll sig dock över nollan.

Då blir det rapportlyft i Getinge

fre, 2024-04-19 21:08
På måndag släpper Getinge sina delårssiffror för årets första kvartal. Förutsättningarna ser på förhand osäkra ut, inte minst när det kommer till lönsamhetsprognosen för helåret.  Di reder ut vad som krävs för ett lyft i aktien och vad som riskerar att sätta marknaden i limbo.

Ny svensk stjärna på USA:s kroghimmel

fre, 2024-04-19 20:21
Den svenska restaurangen Ebbe i Tampa, Florida, belönades med en stjärna i den franska krogguiden Guide Michelin vid torsdagens ceremoni.

Trump – en AI-president

fre, 2024-04-19 19:59
I ett försök att förstå den tidigare amerikanska presidenten Donald Trump bör vi kanske göra som neurologen Robert Burton: se honom som en algoritm.

Nordnet säljer privatlåneportfölj till Ikano bank

fre, 2024-04-19 19:42
Nordnet har idag avtalat om att sälja sin privatlåneportfölj till Ikano Bank.

Rött på Nasdaq – Nvidia faller tungt

fre, 2024-04-19 19:36
De amerikanska börserna handlades kring olika sidor om nollstrecket när drygt fyra timmar sedan fredagsöppningen gått. Bland enskilda bolag föll Netflix medan Paramount rusade.

Blandat på New York-börserna – mediejätte rusar tvåsiffrigt

fre, 2024-04-19 19:36

Swecos årsstämma gick på styrelsens linje

fre, 2024-04-19 19:04
Teknikkonsulten Sweco höll under fredagen årsstämma. Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

”Besvikelse och misslyckande är en bra drivkraft”

fre, 2024-04-19 18:56
PARIS. Det tog James Dyson 5.127 dammsugarprototyper och mer än tio år innan han kunde betala av sina lån. I dag är han en av Storbritanniens rikaste människor och god för över 200 miljarder kronor. Nu erövrar Dyson ännu en bransch – skönhetsvärlden.

Teckningskursen i PolarCools emission fastställd

fre, 2024-04-19 18:54
Teckningskursen i den företrädesemission som medicinteknikbolaget PolarCool slutförde under oktober 2023 har nu fastställts till 0:14 kronor per aktie.

Bitcoin halveras – så påverkas priset

fre, 2024-04-19 17:59
Under natten till lördagen sker en av kryptovärldens viktigaste tilldragelser på länge.  Då halveras utvinningstakten av bitcoin.  Men meningarna går isär kring vilken effekt händelsen kommer att få på prisutvecklingen.

Röd rekyl för halvledarbolagen – Nvidia tappar

fre, 2024-04-19 17:44
Flera av halvledarbolagen faller på fredagen på en sur amerikansk börs där tekniktunga indexet Nasdaq leder nedgången. Chipjätten Nvidia faller 3 procent.

Börsveckan slutar i moll – jättar som sänke

fre, 2024-04-19 17:32
Atlas Copco och AB Volvo stod som förlorare när börsklockan ringde på fredagskvällen. Något måste ha gått fel i Geelys Volvo-placing under natten, menar experter Di talat med, vilket lett till att ett stort antal aktier dumpats på marknaden.

USA närmar sig ja till Ukrainapaket – och Tiktok-förbud

fre, 2024-04-19 17:21
Den amerikanska kongressen närmar sig ett godkännande av ett kritiskt stödpaket till bland annat Ukraina efter en omsvängning av representanthusets talman. Men i gengäld för Ukrainahjälpen ser Tiktok ut att återigen hamna i lagstiftarnas skottglugg – och den populära sociala medier-tjänsten är nu närmare än någonsin ett historiskt USA-förbud.

Geely: Inga planer på att sälja A-aktierna – just nu

fre, 2024-04-19 17:04
Geely har inga planer på att sälja även sina A-aktier i AB Volvo, uppger en talesperson för Di. Men röster i Volvos ägarled räknar nu med att den kinesiska fordonsjätten successivt kliver ur sitt innehav. ”Jag gissar att även A-aktierna kommer ut så småningom”, säger en representant för en ägare.

Nytt exportstöd till Ukraina sjabblades bort: ”Pinsamt för regeringen”

fre, 2024-04-19 16:51
Regeringen lovade ett nytt exportstöd till Ukraina – men tjänsteföretagen glömdes bort. Nu rasar branschorganisationen Innovationsföretagen mot regeringens misstag och svikna löften. ”Pinsamt för regeringen”, säger den näringspolitiske chefen Joakim Bourelius.

Klart: Affärskänslig information ska delas med Huawei

fre, 2024-04-19 16:15
Trots protester från såväl Ericsson som Telia tvingas nu PTS dela hemligstämplade uppgifter med Huawei. Det rapporterar Telekomnyheterna som tagit del av ett regeringsbeslut.

Fredagsstämning i Köpenhamn – ölaktie rusar

fre, 2024-04-19 16:10
Den danska bryggerikoncernen Royal Unibrew säljer bättre än väntat och skruvar upp sina helårsprognoser. Aktien rusar tvåsiffrigt på Köpenhamnsbörsen och drar med sig konkurrenten Carlsberg.

Analyspodden varnar för mer börsfall

fre, 2024-04-19 16:05
Analyspodden med Agnetha Jönsson och Ulf Petersson pratar om svaghetstecknen på börsen efter Israels svar på förra helgens iranska attack och att USA-räntorna har fortsatt upp efter uttalande från centralbanken.  Även början på rapportperioden berörs och hela fyra köptips utfärdas.