En seger för Volvos aktieägare

41 minuter 59 sekunder sedan
Kinesiska Geelys jätteförsäljning av B-aktier i AB Volvo är en seger för den tunga fordonsjättens största ägare Fredrik Lundberg och alla andra hundratusentals aktieägare. Att rabatten i den stora transaktionen uppges vara endast två procent är ett nytt stort styrketecken för Volvo-aktien. Nu blir det spännande att se vem som köper Geelys aktier.

Netflix faller i efterhandeln – trots resultatskräll

Det amerikanska streamingbolaget Netflix redovisar ett resultat per aktie på 5:28 dollar för det första kvartalet 2024.

Sur avslutning för New York-börserna – kraftigt fall i Tesla

Efter en dag av slagig handel i New York slutade S&P 500 ned för femte dagen i rad. Svenskarnas USA-favorit Tesla backade 3,6 procent efter en sänkt rekommendation.

Fastpartner lämnas med 24.000 kvadratmeter: ”Väldigt stort intresse”

Fastpartners 24.000 kvadratmeters lokal i Frihamnen i Stockholm, som Stockholmsbörsen och dess ägare Nasdaq nu kommer lämna, kommer inte stå tom. ”De är för attraktiva, sådana här lokaler”, säger Christopher Johansson, Marknadschef för Fastpartner.

Efter 20 år: Därför flyttar börsen till centrala Stockholm

Efter mer än 20 år i Frihamnen Stockholm kommer anställda på Nasdaq nu sitta mitt i city. ”Vi ser hur läge blir allt viktigare för att attrahera talang”, säger Erik Gruvfors, pressansvarig på Nasdaq Sverige.

Lyxkrossen: Nu större än franska ostar och viner

Franska viner och ostar må ha gott renommé i världen, men det är lyxvaror som handväskor som drar in mest pengar till landet. Det slår konsultfirman Asterès fast i en ny rapport, där Bernard Arnaults lyxkoncern LVMH konstateras stå för 4 procent av landets totala export.

Arbetsförmedlingen: ”Det är samhällets pengar”

Arbetsförmedlingen - som får bära hundhuvudet för Yrkesakademins kris - slår tillbaka. Nu övervägar man att ta strid mot bolagets räddningsplan.  ”De har faktiskt ett ansvar”, säger AF:s upphandlingschef Martin Kruse.

Staten förlorar 160 miljoner när AF säljer krisbolag

Internationella riskkapitalbolag köper Arbetsförmedlingens utbildningsleverantör Yrkesakademin för en krona sedan 585 miljoner kronor i skulder har lyfts av bolaget i en ifrågasatt rekonstruktion.  Staten förlorar 160 Mkr.

Ljusrött på USA-börserna – rekyl för Nvidia

De amerikanska börserna hade efter en någorlunda svängig första halvlek på torsdagen, vänt till en mindre nedgång när drygt två timmar återstod till stängning. Bland enskilda aktier föll både TSMC och Tesla efter rapport respektive slopad köprekommendation.

Kinesisk AI-bot når 200 miljoner användare

Den kinesiska techjätten Baidus AI ”Ernie Bot” blir allt mer populär.  Antalet aktiva användare har fördubblats sedan i december och uppgår nu till 200 miljoner, rapporterar Reuters.

Det är inte en ny berättelse Sverige behöver

Berättelser löser varken problem eller skapar möjligheter. Det är verkligheten som räknas, och den går inte att snacka bort.

Kina rasar mot USA – “misstag på misstag”

USA:s granskning av den kinesiska varvsindustrin leder till irritation i Peking. Det rapporterar CNBC.

Geely vill sälja alla B-aktier i AB Volvo

Den kinesiska jätten Geely Holding vill sälja hela sitt innehav av B-aktier i AB Volvo. Baserat på dagens stängningskurs är värdet på posten 14,5 miljarder kronor. Enligt Bloomberg har Geely lagt ut aktierna till en kurs på 285,9 kronor – 2 procent under dagens stängningskurs.

Johan Forssell avslutar med ännu en börskross: ”Känns väldigt bra”

5 timmar 1 min sedan
Johan Forssell lämnar Investor med flaggan i topp genom att krossa börsen under sitt sista kvartal som vd för familjen Wallenbergs maktbolag. I en intervju med Di uppger Johan Forssell att flera av Investors dotterbolag sitter i slutförhandlingarna för förvärv. ”Det är viktiga tilläggsförvärv som är betydande för bolagen”, säger han. Läs om: * Hyllningen till succé-vd:n Björn Rosengren * Hur Investor ska fortsätta utklassa börsen * Resan till att bli en folkaktie * Betyget på ersättaren

Veteranen omvald som ordförande i Husqvarna

Tom Johnstone återvaldes till ordförande för trädgårdsbolaget Husqvarna på årsstämman i Jönköping på torsdagen. Behåller sin styrelseplats gör också Ingrid Bonde, som närvarade i Jönköping till skillnad från vid Telias stämma i Solna förra veckan.

Danskt bryggeri höjer resultatprognosen

Danska bryggeriet Royal Unibrew har haft en stark start på 2024 och höjer resultatprognosen för helåret.

Blandat på Nordenbörser – fraktaktier sjönk

Nordenbörserna utvecklades med spridda index under torsdagen, och var i regel något svagare än övriga Europa. Samlingsindexet Vinx 30 sjönk 0,1 procent.

Uppåt i Europa – flygaktier lyfte

De europeiska ledande börsindexen bjöd på uppgångar på torsdagen, och samlingsindexet Stoxx 600 var totalt upp 0,3 procent.

ABB steg till över 1.000 miljarder i börsvärde

6 timmar 59 sekunder sedan
ABB stänger för första gången med ett börsvärde på över 1.000 miljarder kronor. Detta efter en stark rapport och en kursuppgång på 6 procent. Övriga rapportvinnare var Tele2 som stängde upp hela 6,7 procent.

Northvolts grundare varnar för ”väldigt problematiska” år

SKELLEFTEÅ. Northvolttoppen Peter Carlsson befarar att krisen i bostadsbyggandet ska medföra extra kostnader för bolaget. ”2025 och 2026 är väldigt problematiskt”, säger han. Men batteribolagets vd gav inga nya besked om produktionen i Skellefteåfabriken.