Thornberg misstänkt efter Löfvings död

40 minuter 33 sekunder sedan
Den tidigare rikspolischefen Anders Thorberg misstänks för vållande till annans död efter polischef Mats Löfvings död i fjol. ”Det råder förundersökningssekretess och jag kan därför inte ge någon ytterligare information”, säger chefsåklagare Lars Morand.

Ännu en sänkning av bensin- och dieselpriser

44 minuter 3 sekunder sedan
Ledande drivmedelskedjor sänker för andra gången denna vecka priserna på bensin och diesel.

Meme-aktier lyfter i förhandeln för tredje dagen i rad

57 minuter 44 sekunder sedan
Spelåterförsäljaren Gamestop och biografkedjan AMC Entertainment upplever för tredje dagen i rad kraftiga uppgångar i förhandeln.

SEB:s toppekonom: Behövs en ny eurodebatt i Sverige

Det behövs en ny eurodebatt i Sverige – inte minst eftersom världen är en helt annan i dag än den var för drygt 20 år sedan när folkomröstningen om ett svenskt euromedlemskap hölls. Det säger Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB.

SCB: Ny snabb inflationssiffra på gång

Statistikmyndigheten SCB överväger att publicera ett ”snabb-KPI”, det vill säga en inflationssiffra som skulle publiceras innan den egentliga inflationssiffran är avslöjad. Om myndighetens användarråd säger ja till idén införs den nya siffran från och med i höst, uppger SCB:s inflationschef.

Getinge rasar tvåsiffrigt efter telekonferensen

Morgonens tvära kursnedgång i medicinteknikbolaget Getinge accelererar vid lunchtid. Aktien handlas ned tvåsiffrigt.

Riksgäldens växelemission fulltecknades

Riksgäldens emission av statsskuldsväxlar fulltecknades.

Greater Than förbättrade negativ resultat

Det First North-listade Greater Than, som erbjuder molnbaserad realtidsanalys av olycksrisk och mjukvarulösningar för fordons- och försäkringsindustrin, hade en nettoomsättning på 10,9 miljoner kronor i det första kvartalet 2024 (4,9), en ökning med 121 procent.

EU-kommissionen skruvar ned inflationsprognoser

Det ljusnar i euroområdet, åtminstone när det kommer till inflationen. I sin vårprognos spår EU-kommissionen nu att inflationen ska ned till 2,5 procent i år och närma sig målet nästa år. För svensk del skrivs tillväxtutsikterna upp för 2025 och redan lämnar Sverige bottenplaceringen i tillväxtligan.

Något lägre resultat och omsättning från Bong

Kuvert- och specialförpackningsföretaget Bong redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2024 på 19 miljoner kronor (22).

Titanen som kan fälla börsen – ny larmsignal i aktien

Wallenbergs verkstadsstjärna Atlas Copco har aldrig har varit större, högre värderat – eller viktigare för Stockholmsbörsen. Samtidigt uppvisar aktien återigen en larmsignal som tidigare förebådat kursfall. ”Det är inte nu jag köper på mig fler Atlas-aktier”, säger Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell.

Euroområdets ekonomi växte i linje med förväntningarna under första kvartalet

Euroområdets BNP ökade 0,3 procent under första kvartalet jämfört med föregående kvartal, enligt Eurostats preliminära beräkning av utfallet. Jämfört med motsvarande kvartal 2023 steg BNP med 0,4 procent.

Europeisk industriproduktion steg i månadstakt i mars

Industriproduktionen i euroområdet steg 0,5 procent i mars, jämfört med föregående månad. Jämfört med samma månad föregående år sjönk produktionen 1,0 procent.

Giab lanserar ytterligare besparingsprogram

Giab, Godsinlösen Nordic, har beslutat genomföra ytterligare besparingsprogram för att nå stabilitet och uthållighet i verksamheten. Totalt beräknas besparingarna uppgå till 10-12 miljoner kronor på helårsbasis.

Uppgifter: Peking kan kräva köp av miljontals bostäder

Peking överväger ett förslag om att tvinga lokala regeringar i Kina köpa miljontals av de bostäder som inte gått att sälja under den långvariga fastighetsmarknadskrisen i landet, rapporterar Bloomberg News med hänvisning till källor.

Uppgifter: Peking kan kräva köp av miljontals bostäder

Thedéen om inflationsutsikter: Internationella ränteläget utgör kronrisk

Det är redan nu tydligt att det högre internationella ränteläget, via dess effekt på kronans växelkurs, utgör en risk för inflationsutsikterna här i Sverige.

Thedéen om inflationen: Internationella ränteläget utgör kronrisk

Riksbanken ignorerar prognosmissarna

Inflationen landade än en gång klart under Riksbankens prognos. Men så länge avvikelsen inte ökar och kronan fortsätter utgöra ett hot lär riksbankschefen Erik Thedéen och kollegorna stå fast vid sin räntebana.