Uppdaterad: 1 timme 12 minuter sedan

New York-börsen steg – men Intel rasade

New York-börsen steg tydligt på veckans sista handelsdag, efter en intensiv rapportvecka som avslutades med uppgångar för några av bjässarna – men ett fall för halvledarjätten Intel.

Regeringen biter ifrån mot lönekritik: ”En rimlig nivå

Regeringen biter ifrån mot Svenskt Näringslivs lönekritik. Antalet som berörs av en höjd ribba för arbetstillstånd är ”mycket begränsat”. Vidare är parterna oense om vilka som drabbas. ”Till största del kommer det att påverka låg- och medelkvalificerade yrken”, säger Maria Malmer Stenergard (M).

Blinken varnar Kina för stöd till Ryssland

Kina och USA bör inte vara rivaler, säger Kinas president Xi Jinping vid ett möte i Peking med USA:s utrikesminister Antony Blinken. Men efter mötet säger Blinken att han varnat Kina för att stödja Ryssland militärt.

Så handlade insynstopparna under tunga rapportveckan

Den mest intensiva rapportveckan är över för den här gången. Här är de största affärerna från insynspersoner och ägarbolag i de svenska börsbolagen efter rapporterna.

Kunderna fick oväntad prischock – nu stäms banken

Konsumentombudsmannen stämmer DNB för otydliga avtalsvillkor för leasingbilar, trots ett tidigare beslut i ARN som gick leasingföretagens väg.  DNB:s kunder med fastkostnadsavtal fick en överraskning när räntehöjningarna kom. ”Det var en ganska rejäl höjning, upp till 50 procent”, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

Mavshack gör riktad emission om 1,5 Mkr

Videostreamingbolaget Mavshack har beslutad att genomföra en riktad emission till en grupp investerare på 1,5 miljoner kronor.

NGS företrädesemission kraftigt övertecknad

Teckningsperioden i bemanningsbolaget NGS företrädesemission avslutades fredagen 26 april. Det preliminära utfallet indikerar att teckningar med och utan stöd av teckningsrätter har erhållits motsvarande 146 procent av emissionen.

KI: Vi är bäst – toppar egen prognosranking

Konjunkturinstitutet gjorde de bästa ekonomiska prognoserna för innevarande år 2019-2023. Det framgår av KI:s egen utvärdering. Sämst var Riksgälden. Men när det gäller nästkommande år var regeringen bäst. Riksbanken lyser med sin frånvaro bland topplaceringarna.

Nellys storägare har passerat budpliktsgränsen

4 timmar 34 sekunder sedan
Nellys storägare investmentbolaget Rite Ventures har förvärvat 465.000 aktier i bolaget och äger därefter totalt 9,2 miljoner aktier i Nelly.

Kung Charles tillbaka på jobbet efter cancerbehandling

Storbritanniens kung Charles III kommer att återuppta delar av sina offentliga uppgifter från och med nästa vecka efter sin cancerbehandling, meddelar Buckingham Palace.

Försämrat förvaltningsresultat för konkurshotade Oscar Properties

Fastighetsbolaget Oscar Properties redovisar ett förvaltningsresultat på 23 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2023 (76). Driftnettot uppgick till 4 miljoner kronor (85).

Muntert på Europabörserna – EQT-konkurrent debutrusade

De ledande Europabörserna bjöd på uppgångar på fredagen, och samlingsindexet Stoxx 600 stärktes 1,2 procent.

Maersk tog täten på stigande Nordenbörser

Börserna i Norden steg i varierande grad på fredagen, med klart störst uppgång för Köpenhamnsbörsen. Samlingsindexet Vinx 30 handlades upp 1,5 procent till 1.636.

Stjärnan Scania nära glansdagarna

Fordonsbolaget Traton har i år lyft till nya höjder på börsen med den svenska stjärnan i koncernen, Scania, tillbaka i ett lönsamhetsspår som börjar liknar glansdagarna. Christian Levin har gjort vad han kan. Nu är det dags för huvudägaren att agera.

Vd-jubel efter rapportkross: ”En grym prestation”

Den starka rapportsäsongen för den tunga svenska exportindustrin fortsatte på fredagen. Lastbilsjätten Scanias rapport för det första kvartalet krossade förväntningarna. Nu tar vd Christian Levin upp jakten mot ärkerivalen AB Volvo med vd Martin Lundstedt om att bli bäst i klassen. ”Det är enastående, en grym prestation”, säger Christian Levin i en intervju med Di.

Stark börsfredag – Electrolux och Betsson rapportvinnare

Veckan slutade i dur på Stockholmsbörsen, där Electrolux hörde till de rapportbolag som steg mest dagen efter att vd Jonas Samuelson hade aviserat sin sorti till årsskiftet. Huvudlistans största förlorare blev Oscar Properties, vars fordringsägare lämnade in en konkursansökan.

Pressat Latour ser ljusning: ”Tror konjunkturen vänder”

Krisen i byggsektorn slår både mot investmentbolaget Latours noterade innehav och mot de onoterade portföljbolagen. Vd:n Johan Hjertonsson pekar ut svensk ekonomi som särskilt pressad, men anar en vändning. ”Vi ser ju att det planar ut. Det går inte ned mer.”

Storpost mäklad i Nelly – motsvarar Anders Böös innehav

Finansmannen Anders Böös ser ut att ha sålt hela sitt innehav i e-handelsbolaget Nelly.

Vd:n: Det behövs för att nå marginalmålet

Autoliv levererade ett starkt första kvartal, aktien handlas på eftermiddagen upp knappt 4 procent. Men bolaget har fortfarande en bit kvar till sitt marginalmål, och räknar inte med att nå det i år. ”Vi har talat om ett antal förutsättningar som ska vara på plats”, säger vd Mikael Bratt om vad som krävs för att nå målet.

Samuelson försvarar insatsen – trots storstryk på börsen

Electrolux avgående vd Jonas Samuelson ser inga problem med att han, trots bolagets utmanande läge, sitter kvar som vd hela året. Trots en negativ totalavkastning till aktieägarna är vd:n nöjd med sin prestation.