Ratostopp köper aktier för 7,6 miljoner

52 minuter 22 sekunder sedan
Ratos vice styrelseordförande Jan Söderberg utökade sitt innehav i investeringsbolaget något på skärtorsdagen, genom köp av aktier för drygt 7,5 miljoner kronor. Beloppet utgör strax under en tredjedel av vad Jan Söderberg i år får i aktieutdelning från Ratos.

Förvaltarna tipsar: Åtta aktier att lägga i påskäggen

Den som lade aktier i påskägget i stället för godis i fjol har goda skäl att dra på smilbanden då Stockholmsbörsen sedan dess totalavkastat nära 20 procent.  Nu fyller tre förvaltare sina ägg med nya aktier – och de väljer både små och stora börskarameller.  ”De besparingar som redan är gjorda borde leda till ett resultat som växer kraftigt” säger Enter Fonders Jon Hyltner om en favorit.

Asienbörserna steg inför viktiga USA-siffran

De Asienbörser som höll öppet steg på långfredagen, med stöd från en stigande börs i USA, omviktningar som görs i slutet av kvartalet, och hopp om penningpolitiska lättnader i Kina. Marknadens fokus ligger nu på USA:s inflationsstatistik för februari, som släpps klockan 13.30 svensk tid.

Oväntat låg fransk inflation – ”mycket duvaktigt”

Den franska inflationen var 2,3 procent i mars, det lägsta sedan juli 2021 och en snabbare minskning från februarinoteringen än väntat. Även Italiens inflation kom in lägre än väntat på långfredagsförmiddagen. ”Ligger en aprilsänkning från ECB i korten?”, frågar sig en känd ekonom på X, före detta Twitter.

Huawei dubblerade sin vinst

Den kinesiska telekomjätten Huawei Technologies rapporterar att bolagets vinst mer än dubblerades förra året. Nettovinsten blev 2023 87 miljarder yuan, vilket motsvarar 12 miljarder dollar. Intäkterna ökade med 10 procent.

Minskad förlust för Aegirbio – FI-deadline löper snart ut

Det kurskraschade forskningsbolaget Aegirbio, som är under utredning av Finansinspektionen för sin hantering av insiderinformation, minskade förlusten under det fjärde kvartalet. Samtidigt närmar sig deadline för när bolaget måste svara på myndighetens preliminära bedömning om hanteringen, som handlar om en stor mängd pressmeddelanden.

Attacker mot flera kraftverk i Ukraina

Ryssland har anfallit Ukraina med en ovanligt stor mängd robotar och attackdrönare under natten till fredag.

Miljarder ska få halvledarjätte att stanna

Den nederländska regeringen tänker satsa många miljarder för att försäkra sig om att globala företag som halvledarjätten ASML inte flyttar från landet.

Tillväxtraket utmanar giganten i allsvensk pengaliga

Topplagen drar ifrån ekonomiskt när Europaspel och spelarförsäljning blir allt viktigare för klubbarna i fotbollens herrallsvenska, enligt en ny rapport från Ernst & Young. ”Klyftan mellan de stora och små klubbarna ökar mer och mer för varje år”, säger rapportförfattaren Carlos Esterling.

H&D Wireless förlänger teckningsperioden i företrädesemissionen

tors, 2024-03-28 22:45
Teknikbolaget H&D Wireless offentliggjorde den 26 januari 2024 ett beslut om företrädesemission om cirka 11 miljoner kronor och bolaget har i dag beslutat att förlänga teckningsperioden i emissionen till och med den 5 april 2024.

Omställningsexperten styr giganterna – letar uppstickare

tors, 2024-03-28 22:07
Som omställningsexpert sitter finländska Kaisa Hietala i några av världens tyngsta bolagsstyrelser. Samtidigt är hon övertygad om att det är de nya gröna techbolagen som sitter på nyckeln till en bättre framtid.

Blandad stängning på Wall Street – kryptobolag föll efter blankarrapport

tors, 2024-03-28 21:01
Det blev en blandad stängning på Wall Street när S&P 500 och Dow Jones höll sig på plus medan Nasdaqs kompositindex föll. Kryptobolaget Microstrategy föll tvåsiffrigt efter att en storblankare ifrågasatt värderingen.

ECB-toppen: Farligt att vänta för länge med räntesänkningar

tors, 2024-03-28 20:33
Den europeiska centralbanken bör inte vänta för länge med att sänka styrräntan. Det sa Francois Villeroy de Galhau, medlem i ECB-rådet tillika chef för Frankrikes centralbank, i ett tal på torsdagen där han öppnade för en sänkning redan i april.

Skenande rysk export bakom prisras på spannmål

tors, 2024-03-28 20:06
Ilskan bland Europas bönder har pressat EU:s medlemsländer till att skärpa handelsreglerna med Ukraina. Men experter menar att den ökade veteexporten från Ryssland är ett större problem för bönderna än importen från Ukraina.  En tidigare diplomat i Moskva försöker nu blåsa nytt liv i spannmålsavtalet för att stabilisera marknaden.

Bakslag för svenska räkor – kan slå mot fiskbranschen

tors, 2024-03-28 19:36
Från och med den 25 april kommer det inte längre vara möjligt att köpa färska svenska räkor med miljömärkningen MSC, eftersom fisket bedöms vara ohållbart. Det kan få effekt i handeln och således även för fiskbranschen.

Ryskt veto stoppar FN-övervakning av Nordkorea

tors, 2024-03-28 19:36
Ryssland har stoppat förnyandet av en grupp FN-experter som övervakar internationella sanktioner mot Nordkorea.

Bara stiftelser ger evigt liv

tors, 2024-03-28 19:30
Snart ska nya stora företagsarv skiftas i Sverige. Fler av dessa ägare borde bilda stiftelser, som Nobel och Wallenbergs gjorde före krig och kriser.

Exsitec i avtal med Nordea om utökade kreditramar

tors, 2024-03-28 19:18
First North-listade Exsitec, verksamt inom digitala lösningar, har tecknat ett nytt avtal om utökade kreditramar med Nordea.

Billerud ”drabbas mycket hårt” av isbrytarstopp

tors, 2024-03-28 19:09
Billerud ”drabbas mycket hårt” av att isbrytningen utanför bolagets bruk i Kalix sedan flera veckor har stoppats. Det hävdar bolaget i en domstolstvist mot Sjöfartsverket, samtidigt som marknaden inte har informerats om situationen. ”Det blir bökigare”, säger Billerud till Di – men inte nämnvärt kostsamt.

För få föds – blöjtillverkarens nya satsning: Vuxna

tors, 2024-03-28 19:05
Antalet nyfödda barn i Japan är så få att en av landets blöjtillverkare väljer att hårdsatsa på sina vuxenprodukter i stället.