Uppgångar väntas i New York – GM rapportstiger i förhandeln

29 minuter 16 sekunder sedan
De ledande USA-börserna väntas öppna något upp på tisdagen. Investerare höll sig dock avvaktande inför veckans rapporter från en rad tunga techbolag.

Sandvik köper majoritet i Kinabolag som omsätter 1,2 miljarder kr

36 minuter 51 sekunder sedan
Sandvik avser förvärva en majoritetsandel i kinesiska Suzhou Ahno, ett bolag som säljer precisionsskärande verktyg i det lokala premiumsegmentet till främst verkstads- och fordonsindustri.

Försäljningen i USA:s detaljhandel ökade mindre än målet förra veckan

38 minuter 53 sekunder sedan
Jämförbar försäljning i den amerikanska detaljhandeln steg 5,3 procent under vecka 16, som avslutades den 20 april, jämfört med motsvarande vecka ett år tidigare.

EQT-topp storsäljer – håvar in 143 miljoner

51 minuter 14 sekunder sedan
Lennart Blecher, partner på EQT, storsäljer aktier i riskkapitalbolaget.

Börsen på plus – nytt ”street high” lyfter Saab

55 minuter 42 sekunder sedan
Stockholmsbörsen lyfter på bred front på tisdagen, och vid 14.30-tiden är breda index upp 1,1 procent. Munters, Nordnet och Beijer Ref hör till de största rapportvinnarna medan Hemnet och Viaplay backar.

Planen: Så mycket ska skatterna sänkas nästa år

56 minuter 53 sekunder sedan
I ett knippe förslag bäddar regeringen för breda skattesänkningar 2025 – bland annat för 4,3 miljoner löntagare. Men det finns även andra skatter i potten.  Di går igenom kavalkaden av skatteförändringar och hur mycket mer pengar det blir i plånboken.

Axel Johnson köper mer – tar järngrepp om Dustin

1 timme 48 sekunder sedan
Axel Johnson-gruppen har fortsatt att öka sitt ägande i it-återförsäljaren Dustin och kontrollerar nu strax över 50 procent av bolaget. ”Ökningen motiveras av en stark tro på Dustins position och framtidsutsikter”, skriver familjen Ax:son Johnsons bolag i ett pressmeddelande.

EU ska vara en tillväxtmotor, inte ett museum

Johan Forssell (M), utrikeshandelsminister och förbundsordförande Stockholms stad Jessika Roswall (M), EU-minister Tomas Tobé (M), toppkandidat i Europavalet

OEM:s rörelseresultat sjönk – orderingången ökade

Teknikhandelsföretaget OEM redovisar ett rörelseresultat, ebit, om 196 miljoner kronor för det första kvartalet 2024 (222).

Boliden hämtar sig från rapportfallet – vd ser ”någon form av ljusning”

Bolidens justerade rörelseresultat bommade än en gång förväntningarna. Men positivare utsikter gav stöd åt aktien. ”Det är lite mer drag efter metaller”, säger vd Mikael Staffas.

Blankarreträtt för en kvarts miljard i Embracer

Embracer steg kraftigt på Stockholmsbörsen i går, efter att ha meddelat sin intention att dela bolaget i tre. Nu visar ägardata att blankare täckte korta positioner motsvarande en dryg vanlig dags omsättning i aktien.

Dråpslag för Cloetta – stoppar hundratals ton godis

Konfektyrbolaget Cloetta har stoppat hundratals ton av företagets chokladgodis, så som Kexchoklad, Sportlunch och Polly, i lagret. Det rapporterar nyhetsbyrån Siren på tisdagen.

Trots svackan – facit blev en ”ten-bagger”

JM:s rapport för första kvartalet blev den sista för vd:n Johan Skoglund efter nästan 22 år vid rodret. Med vissa ljusglimtar som försäljningen var den överlag svag och knappast representativ för den långa vd-perioden.  Trots en svag aktiekurs de senaste åren har han ändå genererat en så kallad ”ten-bagger” till aktieägarna.

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar. – Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

En 25-åring som politikerna borde uppvakta

Di:s Gaselltävling, ett slags SM i framgångsrikt företagande, fyller 25 år i och med att vårens turné startar på torsdag i Malmö. Gasellerna har blivit en institution i Företagarsverige. Sedan starten har 14 000 snabbväxande företag uppfyllt de hårda Gasell-kraven.

JM:s vd efter 86:e och sista rapporten: ”Ser ljusning – men ingen islossning”

Efter 86 kvartalsrapporter tackar bostadsbyggaren JM:s vd Johan Skoglund för sig. Han gör det samtidigt som han skymtar en viss ljusning på bostadsmarknaden. ”Men det blir ingen islossning”, säger han.

Bättre vinst men Postnord tappar volymer

Postnord gjorde en rörelsevinst på 127 miljoner kronor för första kvartalet, upp från 43 miljoner samma period i fjol.

Konkurrenten brädar resultatförväntan – Essity stiger

Den amerikanska konsumentvarugruppen Kimberly-Clark, som bland annat konkurrerar med Essity, redovisar ett justerat resultat per aktie på 2:01 dollar för det första kvartalet 2024.

Replik: Stockholmarna har rätt till sänkt skatt

Socialdemokraternas bluff är synad och avslöjad. Att jaga och granska deras finanspolitik förblir vår uppgift, Sveriges rikaste region måste få fart på tillväxten och sänka Sveriges högsta regionskatt. Det har stockholmarna rätt till, skriver Kristoffer Tamsons (M).

Finlands president: Ericsson och Nokia bör samarbeta

Finlands president Alexander Stubb tonar ned riskerna med Donald Trump inför det amerikanska presidentvalet.  Han pekar också på vikten av Ericsson och Nokia, som han anser bör jobba på sitt förhållande.  ”Det vet amerikanerna och det vet vi i Europa”, säger Alexander Stubb.