di.se

Subscribe to Nyhetsflöde di.se
Uppdaterad: 44 minuter 57 sekunder sedan

Rahmström efter sista rapporten: ”Det är världsklass”

1 timme 30 minuter sedan
Mats Rahmström lämnar Atlas Copco med flaggan i topp. Hans sista rapport som vd för familjen Wallenbergs verkstadsstjärna överrumplade än en gång aktiemarknaden – som belönade den med att skicka upp aktien till nya rekordnivåer. ”Det är världsklass på marginalen”, säger Mats Rahmström.

Tiktok-version ändras efter EU-kritik

1 timme 30 minuter sedan
Tiktok meddelar att man stänger av systemet med belöningar till användare av Tiktok-version Tiktok Lite, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Uppgifter: Macron vill ersätta von der Leyen med Draghi

1 timme 36 minuter sedan
Frankrikes president Emmanuel Macron söker stöd för att installera den tidigare ECB-chefen Mario Draghi som ordförande för EU-kommissionen strax efter valet om knappt två månader, i stället för omval av Ursula von der Leyen. Det skriver Bloomberg.
Kategorier: Omvärlden

Rekordras för Handelsbanken på svag rapportdag

1 timme 37 minuter sedan
Stockholmsbörsen slutade på minus efter den rapportintensiva onsdagen, efter att indexen dock befann sig på plus en stund under eftermiddagen. Handelsbanken blev klart mest omsatta aktie och hade sin sämsta börsdag i mannaminne, efter en rapport med så höga kostnader att förtroendet för den nya vd:n nu är satt i spel.
Kategorier: Omvärlden

Biden har skrivit under stöd till Ukraina

1 timme 51 minuter sedan
USA:s president Joe Biden har skrivit under ett lagförslag för att skicka nytt stöd till Ukraina.
Kategorier: Omvärlden

Wallenbergtoppar jublar över kursfest: ”Samtliga aktieägare ska vara nöjda”

2 timmar 12 minuter sedan
Flera bolag i Wallenbergsfären går starkt på börsen på onsdagen. Störst betydelse har rallyt i Atlas Copco, som förstärks under onsdagseftermiddagen, och gör bolagets börsvärde nu är över 900 miljarder kronor samtidigt som Mats Rahmström snart gör sin sista dag som vd. ”Det var kul för Mats att få ett avslut som det här”, säger Peter Wallenberg Jr till Di.
Kategorier: Omvärlden

Nya vd:n efter rapportkollapsen: ”En utveckling som inte kan fortsätta”

2 timmar 45 minuter sedan
Michael Greens första tre månader som vd slutade med en av de värsta kurskollapserna för Handelsbanken sedan 1990-talet. ”Det är en utveckling som inte kan fortsätta”, säger han om sitt premiärkvartal. Samtidigt framkom det på Handelsbankens rapportkonferens att det i aktiemarknaden finns en osäkert kring hur Michael Green vill driva banken.
Kategorier: Omvärlden

SSAB lyfter på börsen: ”Visar att strategin funkar”

3 timmar 52 sekunder sedan
Ståljätten SSAB:s aktie lyfter på en rapport som klår förväntningarna. Vd Martin Lindqvist spår att leveranserna ökar under det andra kvartalet. ”Det känns som att andra kvartalet kan bli helt okej”, säger han.

Studentbostäder säljer fastigheter i Karlstad för 133 miljoner

3 timmar 4 minuter sedan
Studentbostäder i Norden har i dag, genom dotterbolag, sålt två bostadsfastigheter i centrala Karlstad. Fastigheterna omfattar totalt 159 lägenheter med en uthyrningsbar area om 3.456 kvadratmeter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kategorier: Omvärlden

L vill stoppa nedläggningar av kärnkraft i EU

3 timmar 7 minuter sedan
Liberalerna vill se ett fördjupat EU-samarbete och kommer att ta strid mot de partier som antingen vill begränsa EU:s makt eller bara ”stå still”. Det säger partiledaren Johan Pehrson när partiet presenterar sin EU-valskampanj.

New York-börsen stiger – Tesla upp efter lågprisbesked

3 timmar 38 minuter sedan
New York-börsernas bredare index öppnade upp för tredje dagen i rad på onsdagen, med stöd av tisdagens vändning för teknikaktier och en förvisso svagare delårsrapport från Tesla efter stängning, vars aktie dock lyftes i förhandeln av uttalanden från vd Elon Musk om en framflyttad satsning på en ny modell.

Intrums mardröm fortsätter

3 timmar 43 minuter sedan
Intrums vd Andrés Rubio befinner sig i något som liknar en mardröm. Kostnaderna kapas, men kostnaderna ökar. Balansräkningen skuldsaneras, men nettoskulden ökar. Och den utlovade marginalförstärkningen i servicingverksamheten lyser än så länge med sin frånvaro.
Kategorier: Omvärlden

Uber och Klarna i globalt avtal

3 timmar 45 minuter sedan
Betaltjänstjätten Klarna och Uber har tecknat ett globalt partnerskap som innebär att användare av Ubers tjänster kan betala med Klarnas betalningssystem.

USA-börserna väntas öppna uppåt

3 timmar 59 minuter sedan
Börsterminerna i New York stod något högre inför öppning på onsdagen, med stöd av tisdagens vändning för teknikaktier och en förvisso svagare delårsrapport från Tesla efter stängning, vars aktie dock lyftes i förhandeln av uttalanden från vd Elon Musk om en framflyttad satsning på en ny modell.

Därför rapportrasar Evolution

4 timmar 53 sekunder sedan
Livekasinobolaget Evolution faller 6 procent på onsdagen efter att ha presenterat sin kvartalsrapport. Raset kommer trots besked om fortsatta tillväxtsatsningar och ett nytt samarbete. ”Inte så påverkande på siffrorna” säger vd Martin Carlesund.

Ökat förvaltningsresultat för Eastnine

4 timmar 3 minuter sedan
Fastighetsbolaget Eastnines hyresintäkter uppgick till 9,1 miljoner euro i det första kvartalet 2024 (9,1).

Hög press när ersättaren tar över väloljat Atlas Copco

4 timmar 5 minuter sedan
Precis som Wallenbergskollegan Johan Forssell på Investor lämnar Mats Rahmström ett Atlas Copco med flaggan i topp. Vagner Rego kommer tillträda en väloljad maskin med en aktiekurs på högsta nivån någonsin. Frågan är om det är ett dröm- eller mardrömsläge att ta över.

Miljardlyft för Wallenberg efter rapporterna

4 timmar 5 minuter sedan
Drygt 7,7 miljarder kronor. Värdet på familjen Wallenbergs portfölj sväller rejält på onsdagseftermiddagen efter flera starka kvartalsrapporter.
Kategorier: Omvärlden

Ta avstånd från ISS missriktade aktiekampanj

4 timmar 11 minuter sedan
Ägarrådgivaren ISS fixering vid förekomsten av röststarka A-aktier i svenska börsföretag visar inga tecken på att minska, tvärtom.

Tvåsiffrigt ras för Handelsbanken – Atlas Copco rusar

4 timmar 27 minuter sedan
Onsdagens handel präglas av kraftiga rapportrörelser där Handelsbanken har en av sina sämsta börsdagar hittills. Verkstadsjätten Atlas Copco går i motsatt riktning efter sin rapport och bidrar till att hålla storbolagsindexet över nollstrecket. Det breda OMXSPI har tagit sig strax över nollan vid kvart i tre.

Sidor