Volvo Cars rundar USA:s Kina-tullar med lag från 1789

Med hjälp av en 235 år gammal lag rundar Volvo Cars USA:s importavgifter på kinesiska bilar. På så sätt ska Volvo EX30 kunna säljas 22 procent billigare än liknande Tesla Model Y – världens mest sålda elbil.

Daimler Truck avvärjer strejk i södra USA

Lastbilstillverkaren Daimler Truck har avvärjt en strejk i södra USA då man nått ett nytt avtal i förhandlingarna med bilarbetarfacket UAW, rapporterar CNBC.

Samlarhysteri kring trendig knöl: ”Det är nästan på liv och död”

Dahlian är trädgårdens just nu hetaste blomma. Trädgårdsföretagen tvingas ransonera försäljningen av knölar för att stoppa spekulation och får ta emot dödshot av besvikna kunder.

Nytt rekord för Göteborgs hamn: ”Överraskande”

Containervolymerna i Göteborgs hamn slår nya rekord. Anledningen är stark export och ett trendbrott för importen av bland annat konsumentprodukter som nu åter är tillbaka på nivåerna före pandemin. Startskottet har också gått för miljardprojektet som ska stärka Sveriges största hamn ytterligare.

Kritik mot Åkessons ”övre gräns” för Ukrainastöd

Jimmie Åkessons (SD) uttalande i Göteborgs-Posten om en ”övre gräns” för det militära stödet till Ukraina får andra partiledare att reagera. Magdalena Andersson (S) kräver att statsministern tar avstånd.

Lika unikt och excentriskt som för 40 år sedan

I veckans skivrecensioner hyllar Jan Gradvall veteranerna Pet Shop Boys, som helt slutat försöka göra låtar som fungerar på Spotify. Han recenserar också Fat White Family, St Vincent och Karolina Brännström – och tipsar om en film som sätter fokus på filmhjältarna som aldrig får synas.

Kokain hittat bland bananer i tyska Lidl-butiker

Medarbetare på flera Lidl-butiker i Brandenburg och Berlin i Tyskland har hittat uppemot 100 kilo kokain, gömt i banankartonger.

Moderat bilpoolsoffensiv får kritik – ”antingen olagligt eller redan genomfört”

Bilpoolerna i Stockholm ökar kraftigt. Men inte tillräckligt fort, menar den moderata oppositionen som vill dubbla antalet delade bilar på gatorna.

Spanjorer vädjar till premiärministern: Avgå inte

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez hotar att avgå eftersom hans fru utreds för korruption. Många spanjorer ber honom ändra sig.

Ekonomikurs ska lyfta utsatta områden

Stiftelsen Juice Studios, som utbildar ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden, sjösätter i sommar föreläsningar om ekonomisk läsförståelse tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm. Bland stiftelsens finansiärer finns finansmannen Sven Hagströmer och Hugo Stenbecks Stiftelse.

Experternas oro: Risk för bakslag på Wall Street

Den starka dollarn kan pressa tillbaka börsen i USA och nu finns en möjlighet för andra regioners aktiemarknader att komma ikapp. Det uppger bedömare för den brittiska affärstidningen Financial Times.

Byter bana – ska lära Volvo att vika stål

El-motorcykeln får en undanskymd roll när startupen Stilride blir Stilfold och skiftar fokus. Nu satsar företaget helhjärtat på sin origami-inspirerade stålvikningsteknik. Med fem nya miljoner från Europeiska institutet för innovation och teknik ska tusen ingenjörer i Europa utbildas i tekniken. Volvokoncernen blir en av de första större kunderna.

Centerpartiet sågar S-förslaget: ”Ett skott i foten”

Centerpartiet – som öppnat för samarbete med Socialdemokraterna – säger bestämt nej till det nya S-förslaget om arbetstidsförkortning. ”Det är ett utmärkt exempel på saker som vi aldrig kommer att stödja”, säger Martin Ådahl, partiets ekonomiskpolitiske talesperson.

S-grupp lägger förslag om kortare arbetstid

Förkortad arbetstid blir ett förslag som läggs fram när Socialdemokraterna ska forma sin nya politik. Det säger Annika Strandhäll, ordförande i S-kvinnor, i Ekots lördagsintervju.

Kristersson: Stötta Ukraina så länge det krävs

Hur länge kan Sverige fortsätta att stötta Ukraina? Så länge som det krävs, menar statsminister Ulf Kristersson (M). ”Det här är en existentiell uppgift för EU”, säger han.

Premie på 68 procent när Azerion köper storpost i Eniro

9 timmar 55 sekunder sedan
Sök- och annonsbolaget Eniro får ny storägare i nederländska Azerion, som man på fredagen ingick ett strategiskt samarbete med.

Svenskt Näringsliv rasar mot S-förslag om kortad arbetstid

Socialdemokraterna kommer att gå fram med ett nytt förslag om arbetstidsförkortning, uppger S-toppen Annika Strandhäll. Men förslaget får hård kritik av Svenskt Näringsliv som varnar för dramatiska konsekvenser. ”Sverige blir fattigare”, säger vice vd:n Mattias Dahl.

Tesla varslar hundratals i Nevada

Tesla varslar 693 anställda i Sparks, Nevada, enligt en myndighetsinlaga som Reuters hänvisar till. Varslet förstås i skenet av ett storvarsel där minst tio procent av de anställda kommer tvingas lämna Elon Musks elbilstillverkare.

Då stängs deklarationsdörren: ”Dubbelkolla en sista gång”

Har du inte börjat titta på din deklaration än är det hög tid att göra det nu.  Den 2 maj ska den vara inskickad till Skatteverket – annars väntar böter.  Här delar experterna med sig av sina bästa sista minuten-tips.

Uppgifter: Ukrainsk attack mot ryska raffinaderier

Två ryska oljeraffinaderier och en flygbas har träffats i ukrainska attacker, enligt en ukrainsk källa. Samtidigt har flera personer skadats efter ryska attacker mot Ukrainas energiförsörjning.