ECB-toppen: Farligt att vänta för länge med räntesänkningar

42 minuter 19 sekunder sedan
Den europeiska centralbanken bör inte vänta för länge med att sänka styrräntan. Det sa Francois Villeroy de Galhau, medlem i ECB-rådet tillika chef för Frankrikes centralbank, i ett tal på torsdagen där han öppnade för en sänkning redan i april.

Skenande rysk export bakom prisras på spannmål

Ilskan bland Europas bönder har pressat EU:s medlemsländer till att skärpa handelsreglerna med Ukraina. Men experter menar att den ökade veteexporten från Ryssland är ett större problem för bönderna än importen från Ukraina.  En tidigare diplomat i Moskva försöker nu blåsa nytt liv i spannmålsavtalet för att stabilisera marknaden.

Bakslag för svenska räkor – kan slå mot fiskbranschen

Från och med den 25 april kommer det inte längre vara möjligt att köpa färska svenska räkor med miljömärkningen MSC, eftersom fisket bedöms vara ohållbart. Det kan få effekt i handeln och således även för fiskbranschen.

Ryskt veto stoppar FN-övervakning av Nordkorea

Ryssland har stoppat förnyandet av en grupp FN-experter som övervakar internationella sanktioner mot Nordkorea.

Bara stiftelser ger evigt liv

Snart ska nya stora företagsarv skiftas i Sverige. Fler av dessa ägare borde bilda stiftelser, som Nobel och Wallenbergs gjorde före krig och kriser.

Exsitec i avtal med Nordea om utökade kreditramar

First North-listade Exsitec, verksamt inom digitala lösningar, har tecknat ett nytt avtal om utökade kreditramar med Nordea.

Billerud ”drabbas mycket hårt” av isbrytarstopp

Billerud ”drabbas mycket hårt” av att isbrytningen utanför bolagets bruk i Kalix sedan flera veckor har stoppats. Det hävdar bolaget i en domstolstvist mot Sjöfartsverket, samtidigt som marknaden inte har informerats om situationen. ”Det blir bökigare”, säger Billerud till Di – men inte nämnvärt kostsamt.

För få föds – blöjtillverkarens nya satsning: Vuxna

Antalet nyfödda barn i Japan är så få att en av landets blöjtillverkare väljer att hårdsatsa på sina vuxenprodukter i stället.

Små rörelser på Wall Street i väntan på makrosiffror

De amerikanska börserna handlades försiktigt kring nollstrecket på torsdagskvällen, då investerare höll sig avvaktande inför påskhelgen och fredagens viktiga PCE-statistik.

Franska FDJ tankar aktier för 294 miljoner i Kindred

Franska FDJ har förvärvat 2,4 miljoner aktier motsvarande 1,12 procent av Kindreds utestående aktier, till ett pris på 122,50 kronor per aktie.

Franska FDJ köper 2,4 miljoner aktier i Kindred

Franska FDJ har förvärvat 2,4 miljoner aktier motsvarande 1,12 procent av Kindreds utestående aktier, till ett pris på 122:50 kronor per aktie.

Fenix Outdoor spår full återhämtning tidigast 2025

I Fenix Outdoors årsredovisning för 2023 lämnar bolagets arbetande ordförande Martin Nordin mer utförliga marknadsutsikter jämfört med hur det såg ut i bokslutskommunikén. ”En fullständig återhämtning kommer att ske tidigast 2025”, uppger han i sitt ordförandeord.

Svagt uppåt på Europabörserna – London tog täten

De större europeiska börserna handlades på grönt på torsdagen och samlingsindexet Stoxx 600 stärktes 0,2 procent.

Nedåt i Finland när resten av nordiska börserna tog påskledigt

Helsingforsbörsen, som var den enda börs i Norden som höll öppet hela dagen, backade under Skärtorsdagen. Börserna i Oslo och Köpenhamn höll stängt inför påskfirandet och handeln i Stockholm stängde redan klockan 13.00.

Äger inte en enda aktie – efter 17 år i styrelsen

Sten Dunér, som är föreslagen till ny ordförande i fastighetsbolaget Balder, har under sina 17 år som styrelsemedlem inte köpt några aktier i bolaget.  ”Det sänder en signal om att man inte vill investera i bolaget. Det gör att frågor väcks”, säger Joacim Olsson, vd på Aktiespararna.

Sam Bankman-Fried döms till 25 års fängelse efter kryptoskandalen

Sam Bankman-Fried, grundaren bakom FTX, döms till 25 års fängelse för sin roll i härvan kring den kraschade kryptohandelsplattformen.

Doxa sänker resultatet med en kvarts miljard efter Sernekes försäljningar

Fastighetsbolaget Doxa tvingas krypa till korset och skriva ned det tidigare meddelade resultatet för fjolåret. Bakom revideringen står en ny värdering av innehavet i Serneke.

Di:s experter går igenom skuldhärvor och ger aktietips

Analyspodden med Richard Bråse och Ulf Petersson inleder med att prata om senaste turerna i Intrum. Avsnittet avslutas med att rekommendera köp av teleoperatören Millicom. Analytikerna försöker däremellan hitta beröringspunkter mellan dessa två bolag och SBB, Volvo och H&M som också berörs i podden.

Kronan allt svagare – expert: Här går gränsen för Thedéen

Kronan fortsätter att försvagas. Efter Riksbankens duvaktiga räntebesked på onsdagen kostar en euro över 11 kronor och 50 öre på skärtorsdagen.  Hur den svenska valutan utvecklas kan få stor betydelse för när den första räntesänkningen kommer, enligt flera bedömare.

Milstolpe nådd för svensk koldioxidinfångning

Stockholm Exergi har fått grönt ljus i domstol för att bygga Sveriges första fullskaliga anläggning för koldioxidinfångning. Men för att investeringen ska bli av vill bolagets vd Anders Egelrud först se ett svenskt stödsystem på plats för den nya tekniken.