Uppköpsbud på Doro – 38 procents premie

tors, 2024-09-26 23:16
Det norska informationsteknikbolaget Xplora Technonoliges har lagt ett uppköpsbud på telefontillverkaren Doro.

Blandad rapport från lågprisjätten – aktien backar

tors, 2024-09-26 22:46
Den amerikanska lågprisjätten lämnade en blandad rapport, på första och sista raden, i relation till marknadens förväntan. Aktien backar något i New Yorks efterhandel.

Det krävs för en vändning på bostadsmarknaden

tors, 2024-09-26 22:06
Nyproduktionsmarknaden har inte kommit igång, trots genomförda räntesänkningar och förväntningar om fler.  Fortfarande är prisskillnaden för stor jämfört med att köpa bostad på andrahandsmarknaden, tror SBAB:s chefsekonom Robert Boije.

Uppåt på Wall Street – Microns rapport lyfte halvledarsektorn

tors, 2024-09-26 22:03
USA-börserna steg på torsdagen i spåren av färska siffror som visade att landets BNP växer i linje med förväntan. På bolagsfronten agerade Micron draglok för halvledarsektorn, efter en oväntat stark kvartalsrapport.

Så ska fler lockas till nyproduktion

tors, 2024-09-26 22:02
120 osålda lägenheter i Karlatornet. 12 avgiftsfria månader i Täby. Men också flera bra säljstarter och ett bättre läge än i fjol. Branschen ger en blandad bild av läget på nyproduktionsmarknaden. ”Vi har sålt väldigt bra i sommar”, säger Ulrika Nyström, affärsområdeschef på Riksbyggen Bostad.

Oscar Properties vd i frontalangrepp mot aktieägaren

tors, 2024-09-26 21:28
Efter Oscar Properties extrastämma på torsdagen har bolagets vd Richard Bagge skickat ut ett pressmeddelande med hårda anklagelser mot en av bolagets största aktieägare. ”Fientligt mot aktieägarna – beklagligt och illojalt”, smäder Richard Bagge.

Lövsångaren och vägen till en fossilfri flygbransch

tors, 2024-09-26 21:00
År 2045 ska allt flyg som startar vid svenska flygplatser vara fossilfritt. Målen är ambitiösa men fullt möjliga, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige, Christian Clemens, ordförande, Svenskt Flyg och Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen flyg.

Den här gången kan Trump förändra USA

tors, 2024-09-26 20:58
Donald Trumps politiska kompass pekar i samma riktning som alltid. Isolationism, protektionism och revanschism präglar expresidenten, vars syn på USA beskrivits som apokalyptisk av nära rådgivare. Den stora skillnaden om han vinner makten igen i november är hans förutsättningar att göra verklighet av sin politik.

Filoägare röstar för Lundin Mining och BHP:s utköpsbud

tors, 2024-09-26 20:49
Aktieägarna i det kanadensiska gruvbolaget Filo röstade på torsdagen för att acceptera utköpsbudet, på motsvarande 32 miljarder kronor, från Lundin Mining och BHP, rapporterar Bloomberg.

Fruktlös kamp mot olicensierade spel

tors, 2024-09-26 20:33
Snart firar omregleringen av den svenska spelmarknaden fem år. Hurra, eller? Nej, sett till tillväxten för olicensierat spel är det inte läge.

Uppåt på Wall Street – Meta tappar

tors, 2024-09-26 19:38
De amerikanska börserna var upp cirka fyra timmar in i torsdagshandeln. Super Micro Computer rasade efter nyheter om att det amerikanska justitiedepartementet utreder bolaget.

Teliachefens budskap: Dags att kunna utkräva ansvar

tors, 2024-09-26 19:20
Telia behöver kunna ansvarsutkräva och bygga en kultur kring prestation. Det är några av de tämligen raka beskeden från vd Patrik Hofbauer till sin nya organisation – och han spiller ingen tid. ”Nyckeln ligger i hur snabbt och effektivt vi kan leverera på strategin”, säger han efter bolagets kapitalmarknadsdag.

Tyska regeringen: Inget nytt stöd till Northvolt

tors, 2024-09-26 18:35
Den tyska regeringen kommer inte att ge nytt stöd till krisande Northvolt, som bygger en fabrik i landet. Det rapporterar DN med hänvisning till en talesperson för Tysklands regering.

SBB-ledamot storsäljer – ”ska köpa i Sveafastigheter”

tors, 2024-09-26 18:21
Fastighetsbolaget SBB:s styrelseledamot Lennart Schuss har sålt aktier i bolaget för 51,9 miljoner kronor. Affären skedde på Stockholmsbörsen under onsdagen.

Varningen efter börsrekordet: Då hotar volatilitet

tors, 2024-09-26 17:41
Det rådde börsfest i Stockholm på torsdagen då storbolagsindex stängde på en ny historisk rekordnivå. Jon Arnell, investeringschef på von Euler & Partners, ser dock vissa orosmoln som kan stjälpa det muntra börshumöret framöver.

Oljesektorn tyngde Oslobörsen – Carlsberg steg

tors, 2024-09-26 17:39
De nordiska börserna stängde blandat på torsdagen. Samlingsindexet Vinx 30 var upp 0,2 procent till 1.649.

Halvledarbolag i täten för stigande Europabörser

tors, 2024-09-26 17:38
De ledande Europabörserna avslutade torsdagens handel upp, med flera lyxbolag som dagens vinnare. Samlingsindexet Stoxx 600 avancerade 1,2 procent.

Stängningsrekord för storbolagsindexet – H&M rapportföll

tors, 2024-09-26 17:31
Stockholmsbörsen visade sig från sin bästa sida och avslutade torsdagen med index kring dagshögsta. För storbolagsindex OMXS30 innebar det nytt stängningsrekord.

New Yorks borgmästare åtalas för mutbrott

tors, 2024-09-26 17:28
New Yorks demokratiske borgmästare Eric Adams åtalas misstänkt för att bland annat att ha tagit emot mutor och olagliga kampanjbidrag från utländska källor.

Oscar Properties ska utse en särskild granskningsman

tors, 2024-09-26 17:26
På Oscar Properties extra bolagsstämma på torsdagen beslöts att utse en särskild granskningsman, på förslag av aktieägaren Pefab. Det framgår av ett pressmeddelande.