di.se

Subscribe to Nyhetsflöde di.se
Uppdaterad: 4 minuter 19 sekunder sedan

Volkswagen vill stänga minst tre fabriker – tiotusentals jobb försvinner

25 minuter 47 sekunder sedan
Volkswagen planerar att stänga minst tre fabriker i Tyskland. Det blir första gången biljätten stänger en fabrik i hemlandet. Tidigare under hösten väckte det starka känslor när bolaget offentliggjorde planer på att stänga två fabriker.

Skogskoncern visar starkt resultat

29 minuter 40 sekunder sedan
Den onoterade skogskoncernen Södra rapporterar en nettoomsättning om 6.944 miljoner kronor i det tredje kvartalet (6.545), en ökning med 6 procent jämfört med samma period i fjol.

Trögt för regeringens skrotningspremie – endast 78 ansökningar

36 minuter 42 sekunder sedan
Sedan premien infördes i augusti har endast 78 ansökningar beviljats, enligt siffror som 2030-sekretariatet fått från Boverket.
Kategorier: Omvärlden

Metsä förhandlar om att tillfälligt permittera personal

45 minuter 52 sekunder sedan
Metsä Board kommer att inleda förhandlingar om möjliga tillfälliga permitteringar vid sina kartong- och BCTMP-pappersbruk i Finland som omfattar totalt 1.100 anställda.

Saab tar order för 270 miljoner från Storbritannien

51 minuter 54 sekunder sedan
Försvarsföretaget Saab har tecknat ett tilläggsavtal på 270 miljoner kronor till det kontrakt som tecknades med det brittiska försvarsdepartementet i april 2024 avseende militära träningssystem.

Analytikeroron: Risk för svag Novo Nordisk-rapport

1 timme 8 sekunder sedan
Analytiker befarar att den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk kan komma med en besvikelse då rapporten för det tredje kvartalet släpps på onsdagen den 6 november. Det skriver den danska tidningen Finans.
Kategorier: Omvärlden

Kampen för den svenska filmjölken

1 timme 32 sekunder sedan
Svensk filmjölk är unik och har potential att bli en en succé i att marknadsföra i hela världen. Men LRF sätter käppar i hjulet och verkar prioritera andra mjölkbönder än svenska, skriver representanter från Sveriges Gårdsmejerister och Statens jordbruksverk.
Kategorier: Omvärlden

Hon blir ny hållbarhetschef på Voi – ska göra bolaget helt cirkulärt

1 timme 1 min sedan
Åsa Christiander blir ny hållbarhetschef på Voi. Hon kommer att leda den svenska elsparkcykeloperatörens arbete med att bli den första helt cirkulära aktören inom branschen.
Kategorier: Omvärlden

Kina inför nya åtgärder för att få fart på barnafödandet

1 timme 5 minuter sedan
Kinas regering ska lansera flera åtgärder för att främja ett ökat barnafödande.

Cloettas styrelseordförande köper aktier för 2,6 miljoner

1 timme 9 minuter sedan
Godisbolaget Cloettas styrelseordförande Morten Falkenberg har köpt 100.000 aktier i bolaget för totalt 2,6 miljoner kronor. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.
Kategorier: Omvärlden

Afry stiger efter köpstämpel från Handelsbanken

1 timme 17 minuter sedan
Handelsbanken har höjt sin kortsiktiga rekommendation, på tre månaders sikt, för teknikkonsulten Afry från behåll till köp efter förra veckans rapport. Aktien stiger tydligt under måndagsförmiddagen.
Kategorier: Omvärlden

ABG skjuter upp prestigesatsning – igen: ”Inte optimalt”

1 timme 20 minuter sedan
Lanseringen av ABG Sundal Colliers privatbank har dragit ut på tiden. En av anledningarna är, enligt bolaget, att man arbetar med en helt ny teknisk plattform. Nu är planen att vara igång under första kvartalet nästa år.  ”Vi blir den enda oberoende aktören”, säger privatbankschefen Jonas Ingerdal Predikaka, till Di:s nyhetstjänst Finansmarknaden, angående DNB:s köp av ärkerivalen Carnegie.

Nordamerika tynger Electrolux – flera analytiker sänker riktkursen

1 timme 32 minuter sedan
Resultatet blev en besvikelse i Electrolux rapport i fredags, skriver Handelsbanken i en analys där den kortsiktiga rekommendationen sänks till behåll. Flera analytiker sänker riktkursen för vitvarubolaget.
Kategorier: Omvärlden

FN varnar: Rekordhöga halter av växthusgaser

1 timme 35 minuter sedan
Halterna av växthusgaser i atmosfären nådde rekordnivåer under 2023, varnar FN.

SEB:s finanschef har köpt aktier för 1 miljon kronor

1 timme 47 minuter sedan
Storbanken SEB:s finanschef Christoffer Malmer har köpt 6.673 aktier för totalt 1 miljon kronor. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Euroclear Sweden och Stockholms Handelskammare i nytt samarbete

2 timmar 1 min sedan
Euroclear Sweden har tecknat ett partneravtal med Stockholms Handelskammare för deltagande i programmet Capital of Finance. Partnerskapet sträcker sig inledningsvis till 2025 och innefattar ett antal initiativ som syftar till att stärka Stockholms roll som Nordens mest attraktiva kapitalmarknad.

SVT får ny vd

2 timmar 1 min sedan
Anne Lagercrantz kommer bli ny vd över SVT med tillträde 1 november, rapporterar Sveriges Radio.
Kategorier: Omvärlden

Regeringen måste begränsa fackens makt

2 timmar 2 minuter sedan
Sveriges arbetsmarknad präglas av en allt större friktion mellan företagens rätt att själva bestämma sina villkor och fackföreningarnas rätt att vidta stridsåtgärder. Konflikten mellan IF Metall och Tesla har nu pågått ett år. Den är ett tydligt exempel på hur dagens lagstiftning skadar företagens flexibilitet och innovation, skriver Lise-Lotte Argulander, Företagarnas expert på arbetsrätt och arbetsmiljö.

Analytiker: Sinchs nedskrivning inte oväntad

2 timmar 8 minuter sedan
Sinchs aktie stiger något efter att ha släppt preliminära siffror för det tredje kvartalet. Marknaden bör se förbi den stora nedskrivning på 6 miljarder kronor som gjordes, enligt analytikerkommentarer.

Danske Bank svänger – får investera i kärnvapenindustri

2 timmar 16 minuter sedan
Säkerhetssituationen i Europa får Danske Bank att justera sina regler. Efter drygt tio år blir det återigen tillåtet att investera i bolag som verkar inom kärnvapenindustrin, rapporterar Ritzau med hänvisning till den danska affärstidningen Børsen.

Sidor