Tröskelhinder spökar på ljusare marknad: ”Svårt att ha råd”

44 minuter 30 sekunder sedan
Köparnas övertag minskar på bostadsmarknaden, enligt Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån. Undersökningen visar också att efterfrågan är störst på treor och fyror, och ettor mest svårsålda.  ”Det är väldigt höga trösklar in på bostadsmarknaden vilket framför allt påverkar efterfrågan på mindre lägenheter”, kommenterar Johan Engström, vd för Fastighetsbyrån.

Legendarens gitarr kan sätta nytt auktionsrekord

45 minuter 32 sekunder sedan
Sugen på att dra ett solo på John Lennons gitarr som bland annat användes vid inspelningen av albumet Help? Då gäller det att ta fram den stora plånboken.

Bernie Sanders-ledd kommitté undersöker Novo Nordisks priser

46 minuter 42 sekunder sedan
En kommitté i den amerikanska senaten undersöker Novo Nordisks och Eli Lillys priser på diabetes- och viktminskningsläkemedel.

B3 Consulting minskar resultat och omsättning

51 minuter 27 sekunder sedan
It-konsultbolaget B3 Consulting redovisar ett rörelseresultat på 7,9 miljoner kronor (40,9) för det första kvartalet 2024. Rörelsemarginalen var 2,8 procent (12,6).

Rekordåterköparen Trelleborg laddar om – sjösätter nytt och större program

Verkstadsbolaget Trelleborg inleder ett nytt återköpsprogram, efter att det som pågått sedan ett år löpte ut på tisdagen och inneburit återköp av 6,4 procent av aktierna. Det nya programmet öppnar för ännu större återköp än hittills.

”Förväntningarna på mig är lite bredare än så”

Atlas Copco är svårkopierat, välpositionerat, växer utan växtvärk, har nya affärer på gång och är nära ett AI-genombrott som kan ta den superlönsamma serviceaffären till nästa nivå.  ”Atlas Copcos bästa tid är helt klart framför oss”, säger verkstadsstjärnans avgående vd Mats Rahmström.

Vänsterevenemang attackerat – flera till sjukhus

2 timmar 1 min sedan
Polis, ambulans och räddningstjänst är på plats för en stor insats i Gubbängen i södra Stockholm.

Klubbat: Ny EU-lag ska förenkla tågresandet i Europa

EU-parlamentet klubbade på onsdagen igenom en skärpning av EU:s nationella transportplan (TEN-T). Det innebär bland annat att det kommer att ställas hårdare krav på medlemmarna att förenkla tågtransporter mellan länderna.

Spaniens premiärminister överväger att avgå

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez överväger att avgå, efter att hans fru utreds för korruption.

USA skickade långdistansrobotar i hemlighet

Ukraina har beskjutit ryska mål på ockuperad ukrainsk mark med amerikanska långdistansrobotar som levererades i hemlighet, uppger två källor för nyhetsbyrån AP.

Källor: USA skickade långdistansrobotar i hemlighet

Ukraina har beskjutit ryska mål på ockuperad ukrainsk mark med amerikanska långdistansrobotar som levererades i hemlighet i mars, uppger två amerikanska myndighetskällor för nyhetsbyrån AP.

En tysk lösning för Ukraina?

Bakom frasen ”vi måste stödja Ukraina” finns en strategisk tomhet. Vad vill vi med stödet om det är utsiktslöst för Ukraina att militärt ta tillbaka all mark som Ryssland har tagit? Vilken fred är vi då beredda att stödja? En ”tysk” lösning vore att stå ut med territoriell förlust i öst, inleda en full europeisering i väst och vänta ut ett nytt 1989.   PM Nilsson är vd på tankesmedjan Timbro och fristående krönikör på Di:s ledarsida.

New York-indexen vände ned – men Tesla fortsatt upp

Börserna i New York vände ned på onsdagskvällen och flera teknikjättar tyngde indexen. Tesla fortsatte dock sin tvåsiffriga uppgång.

Skoldebatten bör handla om eleverna

Alltför många elever går ur grundskolan med dåliga kunskaper, ändå fokuserar politikerna mer på ägarformerna än lärandet.  Räkna med att ägardebatten blir en valfråga, skriver Di:s krönikör Maria Borelius.

Historiskt ras: Ändring av skatteavdrag en jättesmäll

Efter fjolårets rekord har trenden vänt och antalet nya solcellsinstallationer mer än halverats under första kvartalet. Skatteverkets nya striktare villkor för skatteavdrag på batterier för villaägare slår mycket hårt, hävdar branschorganisationen Svensk Solenergi som uppmanar regeringen att snabbt ändra regelverket.

Dignitanas vd Catarina Mård Löwenadler avgår i maj

Dignitanas vd Catarina Mård Löwenadler avgår sin post den 2 maj. Ny vd blir Fredrik Jonsson, som tillträder samma dag som hans företrädare avgår.

Klassiska Maxim återuppstår i ny skepnad

Efter två år vaknar Maximteatern i Stockholm till liv igen med nya investerare och ny ledning. I september öppnar dörrarna till en ny kulturscen med bred repertoar. Men mycket står på spel för den nya vd:n Ellen Tejle och de nya delägarna. ”Om det här inte går bra så går jag i personlig konkurs”, säger hon.

Alligo förvärvar två finska bolag

Alligo har tecknat avtal om att förvärva de finska bolagen Hämeen Teollisuuspalvelu och Riihimäen Teollisuuspalvelu. Bolagen har verksamhet på flera orter i södra Finland och säljer verktyg, förnödenheter, industrikomponenter, yrkeskläder och personligt skydd.

Nextcell Pharma gör företrädesemission om 40 Mkr

Forskningsbolaget Nextcell Pharma har beslutat om en företrädesemission på 40,1 miljoner kronor.

Heimstaden griper efter halmstrån

Heimstadensfären griper efter halmstrån, men läget är tufft både för bostadsjätten där Alecta är storägare och för Ivar Tollefsens ägarbolag. Det krävs fortsatt stora åtgärder för att komma på rätt köl.