Styrelseordförande lämnar fiberbolaget

21 minuter 15 sekunder sedan
Waystream, som säljer infrastruktur till fibernätmarknaden, meddelar att bolagets styrelseordförande Matthias Trygg lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan. Bakgrunden till beslutet uppges vara ”personliga skäl”.

Sveriges Warren Buffett hakar inte på säljtrycket

1 timme 15 sekunder sedan
Samtidigt som världens börser faller har det blivit känt att aktielegendaren Warren Buffett nyligen har storsålt aktier och byggt upp en rekordstor kassa. Spiltans vd Per H Börjesson – ibland kallad för Sveriges Warren Buffett – går emot den amerikanska investeraren. ”Vi sitter lugnt i båten genom att inte agera alls”, säger Per H Börjesson.

Israel förbereder för kraftig Iran-hämnd

1 timme 25 sekunder sedan
Israeler förbereder sig för en flera dagar lång vedergällningsattack från Iran efter morden på två högt uppsatta milisledare. Det uppger en israelisk källa för NBC News.

Amerikanskt tjänste-PMI steg förra månaden

Det amerikanska inköpschefsindexet för tjänstesektorn steg något mer än väntat i juli.

Teknikjätteras i New York-öppningen

De stora teknikbolagen faller kraftigt när New York-börserna öppnar. Nvidia hör till bolagen som rasar tvåsiffrigt.

Finansprofessorn: Fed måste akutsänka räntan

Federal Reserve behöver göra en ”akutsänkning” av räntan om 75 punkter. Det anser finansprofessorn Jeremy Siegel, skriver CNBC.

Den stora osäkerheten är det nya normala

Måndagens kraftiga börsras berör oss alla. Vi är alla investerade, vare sig vi vill det eller inte.

Fed-topp: Jobbsiffran svagare än väntat – men ännu ingen recession

De amerikanska jobbsiffrorna för juli var svagare än väntat, men det ser inte ut som en recession än. Feds jobb är inte att reagera på en enskild månads utfall för jobben. Det sade Fed-chefen i Chicago Austan Goolsbee på måndagen till CNBC.

Svenska kronan springer ifrån den norska

Mitt i börsturbulensen står den svenska kronan inte bara stabilt, utan stiger till och med. Förstärkningen accelererade vid lunchtid.

Två år lång inverterad räntekurva är över

På måndagseftermiddagen satte räntemarknaden till slut punkt för den rekordlånga inverteringen av USA:s räntekurva. Att tvåårsräntan till slut fallit under tioårsräntan kan vara ett dåligt tecken för konjunkturen – men historiskt är det en positiv signal för börsen.

Amerikanska räntekurvan inte längre inverterad

Den rekordlånga inverteringen av USA:s räntekurva är över. Att tvåårsräntan till slut fallit under tioårsräntan kan vara ett dåligt tecken för konjunkturen – men historiskt är det en positiv signal för börsen.

”Magnificent 7”-bolagen tappar 9.000 miljarder kronor

Över 9.000 miljarder svenska kronor väntas ”Magnificent 7”-bolagen tappa när måndagens handel drar igång i New York. Störst väntas slakten bli i Nvidia, med Apple som god tvåa.

”Magnificent 7”-bolagen väntas tappa 13.000 miljarder

Över 13.000 miljarder svenska kronor väntas ”Magnificent 7”-bolagen tappa när måndagens handel drar igång i New York. Störst väntas slakten bli i Nvidia, med Apple som god tvåa.

137 miljarder upp i rök ur mäktiga ägarbolagen

Mardrömsnedgången fortsätter på Stockholmsbörsen på måndagen efter den sämsta veckan sedan oktober förra året.  Stockholmsbörsens fyra största investmentbolag har tappat över 137 miljarder kronor sedan förra onsdagen. Värst har det gått för familjen Wallenberg.

Konkursbeslut om Oscar Properties dröjer

Stockholms tingsrätt beslut om Oscar Properties ska försättas i konkurs dröjer en vecka, i väntan på att domstolen ska pröva bolagets rekonstruktionsansökan. Det framgår av uppgifter från bolaget och domstolen till Di.

Fi-chefens nervösa sms mitt i börsraset

Finansinspektionens generaldirektör Daniel Barr verkar ha blivit bekymrad över måndagsmorgonens krigsrubriker om det stora börsraset. Men han får inga lugnande besked av sin chefsekonom.

Tvåsiffrigt fall för Bitcoin – lägsta nivån sedan februari

Kryptovalutor, som bitcoin och ether, faller kraftigt i samband med de turbulenta marknaderna på måndagen.

Zinzino ökade försäljningen med 13 procent i juli

First North-listade Zinzino har redovisat en ökad försäljning under juli.

Brett nedåt för råvaror – guldpriset sjunker

Det är inte bara börserna som faller. På råvarumarknaden lyser både spot- och terminspriser illröda på måndagen. Guldet, som normalt sett gynnas när investerare söker säkra tillgångar på stormiga finansmarknader, faller.