di.se

Uppdaterad: 34 minuter 33 sekunder sedan

Klimatsmarta kycklingar ger skalfördelar

57 minuter 26 sekunder sedan
Karriären i Pakistan, Egypten och Iran gav köttbonden Olof Boson nya perspektiv. Tillbaka i Mönsterås har han trefaldigat omsättningen på familjegården – och bestämt sig för att nå en klimatneutral produktion.
Kategorier: Omvärlden

Utländska jättar rasar mot regeringens skatteförslag

1 timme 33 minuter sedan
Flera utländska kraftjättar går till attack mot den svenska regeringen och flaggar för att de kan tvingas bromsa investeringarna i Sverige. Anledningen är att det av näringslivet kritiserade förslaget till reform av bolagsskatten slår extra hårt mot energisektorn.
Kategorier: Omvärlden

Svenska biståndspengar går till ny H&M-fabrik

1 timme 50 minuter sedan
Svenska biståndspengar ifrån statliga Swedfund går till att bygga upp en textilfabrik för H&M-kläder, skriver SVT Nyheter. Biståndsprojektet ska ge 4.000 nya jobb. Men det finns inga formulerade krav på vilka löner som de anställda ska få.

Estland vill att EU och Nato försvarssatsar

3 timmar 14 minuter sedan
Ett litet land intill en jättelik och militärt allt mer avancerad och hotfull granne. Estlands president Kersti Kaljulaid vill att EU lägger mer pengar på försvaret av unionens gränser – för Estland självt har nått taket för vad landet klarar av.
Kategorier: Omvärlden

Hälften av stugorna gapar tomma under vintern

3 timmar 35 minuter sedan
  Nästan häften av Sveriges fritidshus står tomma under vinterhalvåret – trots att det finns pengar att tjäna. ”Att fler inte hyr ut är mycket en vanesak”, säger Caroline Uliana på försäkringsbolaget If.

Tyska SPD-borgmästare ger Merkel tummen upp

4 timmar 10 minuter sedan
I veckan ska cirka 464.000 medlemmar av socialdemokratiska SPD i Tyskland via en omröstning få börja säga sitt i frågan om partiet ska sätta sig i en ny koalition med förbundskansler Angela Merkels kristdemokratiska CDU/CSU. En opinionsundersökning bland ledande SPD-borgmästare visar att en koalition har stort stöd i den kretsen.

Camilla Läckberg och Christina Saliba: Ni missar kvinnliga affärsidéer

5 timmar 33 minuter sedan
DEBATT. Endast en knapp procent av riskkapitalet går till företag som startats av kvinnor. Det är ett uppenbart slöseri när bara hälften av den tillgängliga innovationskraften och affärsutvecklingsförmågan i befolkningen utnyttjas, skriver Camilla Läckberg och Christina Saliba, investeringsbolaget Invest in Her.

PM Nilsson: Hellre förbud än skatt

6 timmar 3 minuter sedan
I januari gav The Oregon Court of Appeals klartecken till staden Portlands förbud mot nya anläggningar för fossila bränslen. Beslutet togs 2015 av stadsfullmäktige. Staden stämdes genast av oljeintressenter men fick alltså nu stöd av näst högsta instans.

Trumps känga mot Mueller: Ryssarna skrattar ihjäl sig

6 timmar 16 minuter sedan
Ryssarna har lyckats bortom sina vildaste drömmar med att skapa kaos i USA – de skrattar ihjäl sig. Det skriver Donald Trump i spåren av åtalen mot ryska medborgare och företag.
Kategorier: Omvärlden

Skogsägare rasar mot staten – ”Hela skogsindustrins framtid står på spel”

6 timmar 36 minuter sedan
Det har utan större debatt skett ett dramatiskt skifte i den svenska skogspolitiken, med allt fler planerade avverkningar som stoppas utan att skogsägarna kompenseras ekonomiskt. Men nu är det flera som fått nog och tänker ta strid för skogsindustrins framtid.
Kategorier: Omvärlden

Dödsoffrens anhöriga vill ha unik ersättning

6 timmar 50 minuter sedan
De som utsattes för attacken på Drottninggatan och anhöriga till dem som dödades kan tillsammans komma att yrka på över 20 miljoner kronor i skadestånd av Rakhmat Akilov. I den summan ingår unika krav från de efterlevande på ersättning för kränkning – en viktig del i deras upprättelse.
Kategorier: Omvärlden

Många tomma platser på polisutbildning

7 timmar 27 minuter sedan
Trycket är stort på att utbilda fler poliser. Men i Växjö står nästan en tredjedel av platserna tomma på den utbildning som startade i januari.
Kategorier: Omvärlden

Brexit bäddar för budgetbråk i EU

7 timmar 38 minuter sedan
EU vill gasa i stället för att bromsa efter Storbritanniens utträde. Bryssel planerar att öka utgifterna från 1 procent av unionens BNP till uppemot 1,2 procent i nästa flerårsbudget. Finansminister Magdalena Andersson (S) försöker dock få EU att snåla.
Kategorier: Omvärlden

Veckans resenär: ”Geely-chefen firade med att bjuda på fiskhuvuden”

7 timmar 39 minuter sedan
Veckans resenär är Mats Fägerhag, vd för den Geelyägda biltillverkaren Cevt.
Kategorier: Omvärlden

Nevs skjuter upp nyanställningar och stänger delar

8 timmar sedan
Nevs skjuter på de 70 nyanställningarna elbilsföretaget planerade i Trollhättan. Orsaken är förseningar för fabriksbygget i Kina. Dessutom omplaceras 42 anställda.
Kategorier: Omvärlden

Mjukvara hittad i Mercedes som stänger av avgasreningen

8 timmar 10 minuter sedan
Mjukvara som stänger av avgasreningen efter 26 kilometer. Mejl inom företaget med frågan om dieselprogrammeringen är laglig. Det är bara några av de uppgifter inifrån Daimler som utredare i USA nu rapporteras titta på i samband med "dieselgate".
Kategorier: Omvärlden

Sol, slit och svett lyfter researrangörerna

8 timmar 49 minuter sedan
Träningsresornas trendfaktor fortsätter att öka och kvinnor i medelåldern är de som står för den största tillströmningen.
Kategorier: Omvärlden

Regeringen smyger åter upp utdömda skatten på agendan

9 timmar 7 minuter sedan
Regeringen avser att lägga fram ett nytt förslag med den omstridda kilometerskatten i vår. Det säger nu klimatminister Isabella Lövin (MP).

Jamie Olivers restauranger i kris

9 timmar 31 minuter sedan
Jamie Olivers restaurangimperium är i kris. Enligt The Guardian kämpar den brittiske stjärnkocken för att rädda Jamie's Italian – hjärtat i restaurangverksamheten – från konkurs.

Martin Blomgren: Håll dig borta från konsultbolaget

9 timmar 47 minuter sedan
Aktien fick ordentlig fart efter bokslutet. Men i den underliggande verksamheten går det trögare, och med ett vd-byte på väg är det inte rätt tid att hoppa på tåget även om Europaresan är tilltalande.

Sidor