di.se

Uppdaterad: 34 minuter 33 sekunder sedan

Lidar-utvecklaren Aeye tar in 40 miljoner dollar för att skala upp

38 minuter 34 sekunder sedan
Teknikbolaget Aeye vill skala upp sin verksamhet globalt och tar nu in 40 miljoner dollar i en finansieringsrunda som leds av taiwanesiska regeringens investeringsbolag Taiwan Capital.

Pär Nuder: I Hongkong visar den kinesiska rasismen upp sitt fula tryne

53 minuter 47 sekunder sedan
Med rätta oroas vi av Donald Trumps handelskrig mot Kina och hans tal om ”America first”. Men man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt.  Tro inte att Xi Jinpings bekännelse till frihandel och globalisering syftar till att göra världen rikare. Det är ”China first” som gäller. Inget annat.
Kategorier: Omvärlden

Missnöjda nyanställda och ökad mobilanvändning bland jobbsökare i CareerBuilder.ses och Bravuras undersökning

1 timme 17 minuter sedan
Så många som var tredje kandidat har ångrat att de börjat ett nytt jobb de senaste tre åren och antalet kandidater som använder mobilen för att söka jobb har ökat med 12% det senaste året. Det visar CareerBuilder.ses och Bravuras årliga undersökning av kandidaters attityder kring jobbsökande och förväntningar på framtida arbetsgivare.
Kategorier: Omvärlden

Goldman Sachs räknar med tvärnit i den amerikanska ekonomin nästa år

1 timme 22 minuter sedan
Goldman Sachs tror att den amerikanska ekonomin kommer att bromsa in betydligt under andra halvan av 2019.

Pia Renaudin ny vd för Senzime

1 timme 29 minuter sedan
På måndagen stod det klart att Pia Renaudin utsetts till ny vd för det First North-listade medicinteknikbolaget Senzime. Det framgår av ett pressmeddelande.

Heliospectra får brittisk order värd 1,3 miljoner

1 timme 29 minuter sedan
Belysningsbolaget Heliospectra har fått en order från forskningsinstitutet John Innes Center i Storbritannien.
Kategorier: Omvärlden

Teknisk analys: Tre köplägen för årets slutspurt på börsen

1 timme 37 minuter sedan
Stockholmsbörsen är alltjämt tekniskt neutral, men tre aktier laddar för en fin slutspurt fram till årsskiftet, enligt en teknisk analys från Investtech.

Stockholmsbörsen strax under nollan – Tele2 stiger efter rekommendationshöjning

1 timme 43 minuter sedan
Stockholmsbörsen har inlett veckan med försiktig handel. Viss uppgång i inledningen mattades sedan av där industribolag och banker tyngde.
Kategorier: Omvärlden

Nedåt igen för pundet efter premiärministerns tal

1 timme 58 minuter sedan
Premiärminister Theresa Mays tal inför näringslivsorganisationen CIB föll inte marknaden i smaken. Pundet försvagas efter att premiärministern insinuerade att övergångsperioden efter brexit inte kommer att förlängas till slutet av 2022.

Bostadsspekulanterna prioriterar riskminimering

2 timmar sedan
En rekordhög andel av visningsbesökarna hos Erik Olsson Fastighetsförmedling prioriterar nu att minimera risken i sin bostadsaffär, enligt Erik Olsson Bostadsindex, EOBi, som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

Visselblåsare antyder att Deutsche Bank har stor del i penningtvättshärvan

2 timmar 10 minuter sedan
Uppemot 1.500 miljarder kronor av de misstänkta transaktionerna i Danske Bank-härvan ska ha flödat genom Deutsche Bank, antyder visselblåsaren i penningtvättshärvan i ett vittnesmål.
Kategorier: Omvärlden

Andersson: Sverige slipper betala till eurobudget

2 timmar 20 minuter sedan
Sverige ser ut att slippa betala till en eurobudget som Sverige inte kan dra nytta av.
Kategorier: Omvärlden

Bränderna i Kalifornien kan kosta amerikanska försäkringsbolag 13 miljarder dollar

2 timmar 21 minuter sedan
Den senaste tidens skogsbränder i den amerikanska delstaten Kalifornien kan komma att kosta försäkringsbolagen mellan 9,5 och 13 miljarder dollar. Största delen av de kostnaderna väntas härröra från de bränder som härjade staden Paradise i den norra delen av delstaten, skriver Handelsblatt.
Kategorier: Omvärlden

Theresa May står fast vid det framförhandlade brexit-avtalet

2 timmar 25 minuter sedan
Den brittiska premiärministern Theresa May upprepade på måndagen att hon står fast vid det framförhandlade brexitavtalet och ska gå vidare med detta.

Af Jochnick: Inflationen "mer eller i mindre i linje" med prognos

2 timmar 42 minuter sedan
Vice riksbankschefen Kerstin af Jochnick anser att oktoberinflationen kom in "mer eller mindre i linje" med Riksbankens prognos, rapporterar Bloomberg News.

Anders Rantén greppar ordförandeklubban i Terranet igen

2 timmar 51 minuter sedan
Terranets styrelse har på måndagen valt styrelseledamoten och den tidigare styrelseordföranden Anders Rantén till ny styrelseordförande. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kategorier: Omvärlden

Magdalena Andersson: Upp till nästa regering att ändra i eventuell alliansbudget

2 timmar 58 minuter sedan
En ny regering skulle kunna riva upp delar av en alliansbudget under 2019, om riksdagen röstar igenom en sådan i december. Det sade finansminister Magdalena Andersson till journalister på väg in till eurogruppens möte på måndagen.
Kategorier: Omvärlden

EU-länderna stödjer brexitavtal men oense om framtida handelsavtal

3 timmar 26 minuter sedan
De 27 EU-länderna stödjer det framförhandlade utträdesavtalet mellan EU och Storbritannien. Men de är mindre ense om den framtida handelsrelationen mellan EU och Storbritannien.

Stena Sessan har köpt aktier för 16,5 miljoner i Scandic Hotels

3 timmar 27 minuter sedan
Scandic Hotels storägare Stena Sessan har den 14-15 november köpt drygt 206.000 aktier i hotellkedjan för omkring 16,5 miljoner kronor. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.
Kategorier: Omvärlden

Möjlighet att investera i ett bolag som utvecklat en produkt vilken kan bidra till minskat antal självmord

3 timmar 41 minuter sedan
Emotra har utvecklat en metod – EDOR® – som genom test av reaktivitetsmönster upptäcker särskild sårbarhet för självmordshandlingar hos deprimerade patienter. Bolaget har för tillfället patent i Sverige och Japan, och väntar på besked från Patentmyndigheter i EU, USA och Kanada. I mars 2017 gick Bolaget i mål med en multicenterstudie, EUDOR-A, med fler än 1500 deltagande patienter.

Sidor